خلاصة:
هـدف پژوهـش حاضـر بررسـی میـزان آ گاهـی سیاسـی دانشـجویان دانشـگاه یاسـوج درخصـوص گـروه ویـژه اقـدام مالـی و کنوانسـیون های مربوطـه و عوامل مؤثر بـر آ گاهی آنهـا اسـت. فرضیـه پژوهـش بـر آ گاهـی سیاسـی بـاالی دانشـجویان دربـاره موضـوع پژوهـش تاکیـد دارد. بـرای سـنجش این مسـاله از روش پیمایشـی اسـتفاده شـده اسـت. بدیـن ترتیـب کـه بـا اسـتفاده از فرمول کوکـران حجـم نمونه ۴۰۰ تـن انتخاب شـد و ۲۴ سـؤال بسـته در اختیـار آنهـا قـرار گرفـت. پرسـش نامـه شـامل چهـار بخش و هـر بخش دارای شـش سـؤال دربـاره گـروه ویـژه اقـدام مالـی، کنوانسـیون مبـارزه بـا تأمیـن مالـی تروریسم،کنوانسـیون مبـارزه بـا جرائـم سـازمان یافتـه فراملی وکنوانسـیون مبارزه با فسـاد بـود. یافته هـای پژوهـش نشـان داد میـزان آ گاهـی سیاسـی دانشـجویان در حـد متوسـط قـرار دارد. بیشـترین آ گاهـی سیاسـی دربـاره گـروه ویـژه اقـدام مالـی و کمتریـن آ گاهـی سیاسـی مربـوط به کنوانسـیون مبـارزه با فسـاد بود. همچنین دانشـجویان پسـر به نسـبت دانشـجویان دختـر و دانشـجویان دانشـکده علـوم انسـانی بـه نسـبت سـایر دانشـکده ها آ گاهـی سیاسـی بیشـتری داشـتند. عالوه بـر این میـزان آ گاهی سیاسـی دانشـجویان با دو متغیـر سـن و میـزان مصـرف رسـانه ای ارتبـاط معنادار داشـت، اما هیـچ ارتباطـی بین دو متغیـر وضـع اقتصـادی خانواده هـا و محـل سـکونت دانشـجویان مشـاهده نشـد.
ملخص الجهاز:
FATF: Financial Action Task Force کشـور» و مخالـف «قائـده نفـي سـبيل » تلقـي ميکننـد ايـن سـؤال پيـش ميآيد که ميـزان آگاهـي سياسـي جامعـه ايـران -و بـه طـور خـاص در اينجـا دانشـجويان بـه عنـوان قشـر پيشـتاز جامعه - دربـاره گروه ويـژه اقدام مالـي و کنوانسـونهاي مذکور چقـدر اسـت ؟ عوامـل مؤثـر بـر آگاهـي سياسـي آنها چيسـتند؟ نتايـج پژوهـش حاضـر کمـک مينمايـد تـا فهم بهتـري از ميـزان آگاهي سياسـي جامعـه (در اينجـا دانشـجويان) نسـبت بـه مهمتريـن موضـوع سياسـي پيـش روي تصميـم گيران کشـور به دسـت آيد و مشـخص گـردد آيا آگاهي سياسـي شـهروندان درحـدي هسـت کـه پيامدهـاي سياسـي -اقتصـادي تصميمـات اتخـاذ شـده درباره عضويـت در کنوانسـيونهاي مربـوط بـه گـروه ويژه اقـدام مالـي را بپذيرند يـا خير؟ آيـا لازم اسـت بـه شـهروندان جامعـه توضيـح بيشـتري در ايـن بـاره داده شـود يـا خيـر؟ چـه عواملـي بـر آگاهي سياسـي آنهـا مؤثر اسـت و احتمـالا بايد بـه آن توجه بيشـتري شـود؟ بدون شـک اتخـاذ تصميمات مهم سياسـي بـدون توجه بـه همراهي جامعـه بـا آن تصميـم و پيامدهايـش بـر زندگـي آنهـا ميتواند عـلاوه بر آنکـه ميزان مشـروعيت نظامها را متأثر سـاخته بر آينده و ثبات سياسـي کشـورها تاثيرگذار باشـد لـذا سـنجش ميزان آگاهي سياسـي در شـهروندان يک ضـرورت انکار ناپذير اسـت و انتخـاب دانشـگاهيان بـه عنـوان يک نمونه موردي ميتواند بسـيار سـودمند باشـد.
زيـرا برخـلاف تصـور رايـج آگاهـي سياسـي دانشـجويان از مـورد مطالعـه در حـد متوسـط اسـت و ميتـوان حـدس زد کـه احتمـالا سـاير اقشـار جامعـه بـه مراتـب اطلاعـات کمتـري در ايـن بـاره دارند و شـايد آمادگـي لازم بـراي پذيرش پيامدهايـي همچـون رد عضويـت در کنوانسـيونهاي چهارگانـه گروه ويـژه اقدام مالـي -کـه فشـارهاي اقتصـادي را بـر آنها بيشـتر خواهد کرد- را نداشـته باشـند.