ملخص الجهاز:
"تجربهای نو برای هنر مفهومی (به تصویر صفحه مراجعه شود) گزارش"دومین نمایشگاه هنر مفهومی"ممکن است دیر هنگام به نظر آید؛اما قرار گرفتن آن در کنار مباحث نظری "هنر مفهومی"باعث پیوند آنها با رویدادهای داخل ایران میشود؛همچنین مدخلی است برای نقل گفتههای هنرمندان و اندیشمندان هنری حاضر در موزه،که در واقع گذر زمان-دست کم طی این چند ماه گذشته-نمیتواند گرد کهنگی بر آنها بپاشد.
" این نهضت بخشی از حرکت گستردهتری بود که طی آن شیء یا اثر هنری به مفهوم سنتی آن(یعنی کالای لوکس منحصر به فرد و در عین حال منقول و همواره فروشی)طرد و تحقیر میشود و به شکل بیسابقهای بر«ایدهها»و «اندیشهها»تأکید میگردید؛ایدههایی در باب هنر،طیف گسترده و بینظمی از اطلاعات،موضوعات و نکات جالبی که به آسانی در قالب یک شیء نمیگنجد و آنها را باید در قالب پیشنهادهای مکتوب،عکس،سند،نقشه،جدول،فیلم و ویدئو و حتی به مدد استفادهی هنرمند از بدن خویش،و مهمتر از همه به یاری زبان ارائه کرد.
دسترسی به هنر جدید به مفهوم دور ریختن اندیشه و تفکر قدیم نیست؛زیرا قرار نیست با تغییر ظرف،مظروف نیز عوض شود بهمن جلالی،هنرمند عکاس ایرانی،آثار جوانان شرکتکننده در نمایشگاه را به مراتب مشهورانهتر از آثار قدیمیمان پیشکسوت میداند: جوانها پیشروتر بودند؛و حتی اگر کارهایشان به نظر خام بیاید،باز هم باید آنان را تحسین کرد.
حسین خسروجردی،هنرمند گرافیست،حسن برگزاری نمایشگاه هنر مفهومی را درک هنرمند معاصر ایرانی از آخرین و تازهترین دستاوردهای هنر پلاستیک-هنرهای تجسمی-میداند: درست است که هنر جدید،به مثابهی ابزار نوین قابلیت استفاده دارد،اما این نمیتواند به معنی قطع ریشهی تفکر نهادینه شده در یک فرد باشد."