خلاصة:
هدف: هدف این پژوهش ارزیابی بلوغ مدیریت دانش با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی تحت مجموعه فازی نوع دو است. روش پژوهش: پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی است. ابعاد بلوغ مدیریت دانش توسط هفت نفر از خبرگان رتبهبندی شد. گروه خبرگان شامل اعضای هیئت علمی بخش مدیریت دانشگاهها میشود که دارای تألیفات کتاب و مقاله در حوزه مدیریت دانش هستند. برای شفافسازی فرایند ارزیابی، یک شرکت فعال حوزه فناوری اطلاعات به عنوان نمونه مطالعاتی انتخاب گردید و از مدل مرکز بهرهوری و کیفیت آمریکا (APQC) استفاده شد. سطوح بلوغ مدیریت دانش مرکز بهرهوری و بلوغ آمریکا نقشه راهی برای حرکت از وضعیت نابالغ و فعالیتهای ناسازگار مدیریت دانش به سمت بلوغ و فعالیتهای ساختارمند همراستا با راهبردهای کسب و کار ترسیم میکند. جامعه آماری شامل 273 نفر از مدیران و کارکنان یک شرکت فعال در حوزه فناوری اطلاعات بود. یافتهها: بر اساس نتایج حاصل از فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی، فرایند مدیریت دانش (24/0)، فناوری (23/0)، ارزیابی (20/0)، فرهنگ (18/0) و رهبری (15/0) از مهمترین ابعاد بلوغ مدیریت دانش هستند. همچنین یافتهها نشان داد نمونه مطالعاتی در سطح سوم بلوغ مدیریت دانش (استانداردسازی) قرار دارد. نتیجهگیری: به کارگیری تحلیل سلسله مراتبی تحت مجموعه فازی نوع دو در ارزیابی بلوغ مدیریت دانش و اهمیت بالای ابعاد فناوری و فرایندها در بلوغ مدیریت دانش از بخشهای مهم یافتههای پژوهش هستند. تمرکز اصلی در سطح سوم بلوغ شرکت مورد مطالعه، مدیریت راهبرد، فرایندها و رویکردهای مدیریت دانش که در سطح دوم تعریف شده، میباشد.
Objective: Knowledge management (KM) is a concept of managing knowledge in the company. The implementation of concept has different levels in each company. Organizations implement KM practices and technologies based on the promise of increasing their effectiveness, efficiency, and competitiveness. The concept of maturity can be used for defining the state of effectiveness of an organization or the state of its capability and competency in managing the processes, programs or projects effectively. KM maturity is a guide or measure of the company's position in managing of knowledge. The multi-criteria decision making (MCDM) is widely used method to evaluate criteria that are typically multiple. crisp decision-making method is not appropriate because many of the maintenance goals taken as criteria are non-monetary and difficult to be quantified. Type-2 fuzzy sets are used for modeling uncertainty and imprecision in a better way because of fuzzy membership function. Some fuzzy multicriteria methods have recently been extended by using type-2 fuzzy sets. Analytic Hierarchy Process (AHP) is a widely used multicriteria method that can take into account various and conflicting criteria at the same time. Therefore, the aim of this study is to evaluate KM maturity using Analytic Hierarchy Process method under interval type-2 fuzzy environment. Methodology: This research is a descriptive survey. KM dimensions were ranked by a panel of experts, which consists of seven members. Experts panel consist of faculty of management who published papers and books in KM field. To clarify the evaluation process, an IT company is taken as a case and using APQC's (American Productivity and Quality Center) model. APQC’s Levels of KM maturity provide a road map for moving from immature, inconsistent KM activities to mature; disciplined approaches aligned with strategic business imperatives. The survey sample population consisted of 273 employees and managers of the case. Findings: According to fuzzyanalytic hierarchy process results KM process (0.24), technology (0.23), evaluation (0.20), KM culture (0.18) and leadership (0.15) are the most important dimensions of KM maturity. it was revealed that the importance of KM processes could be ordered as following: Knowledge Capturing, Knowledge Creation, Knowledge Transferring, and Knowledge Reusing. Also, the results showed the case is located on third level of KM maturity (standardize). The primary focus at Level 3 is to manage the KM strategy, processes, and approaches identified and defined in Level 2. Conclusion: An important part of the results revealed how to use fuzzy analytic hierarchy process for evaluating KM maturity and the importance of processes and technology in KM maturity. In addition, the case is located on third level of KM maturity; during this third level, the KM team often evolves into a KM Center of Excellence with oversight responsibilities for the KM approaches and processes. Oversight includes identifying opportunities to apply select KM approaches and processes, securing funding and resources for the pilots, marketing and communicating the strategy, implementing a change management strategy, and refining the KM approaches and processes into standard, replicable methodologies.
ملخص الجهاز:
از همین رو در این پژوهش ابعاد بلوغ مدیریت دانش به صورت موزون با استفاده از مجموعه فازی نوع دو و بر اساس نظر خبرگان در نظر گرفته شده است.
در این پژوهش بلوغ مدیریت دانش در یک شرکت حوزه فناوری اطلاعات به دلیل دانش محور بودن و پویایی صنعت به عنوان نمونه مطالعاتی مورد ارزیابی قرار گرفته است.
پرسشهای پژوهش عبارتند از: چگونه میتوان از مجموعه فازی نوع دو در ارزیابی بلوغ مدیریت دانش استفاده کرد؟ ابعاد بلوغ مدیریت دانش بر اساس نظر خبرگان این حوزه چه وزنهایی دارند؟ وضعیت بلوغ مدیریت دانش در شرکت مورد مطالعه چگونه است؟ پیشینه پژوهش دانش، هسته اصلی رقابت در اقتصاد پیشرفته محسوب میشود و مدیریت دانش جهت حفظ مزیت رقابت سازمانها ضروری است (رونقی، زین الدین زاده و علم بلادی، 1398، ص.
از همین رو در این پژوهش ابعاد بلوغ مدیریت دانش به صورت موزون و اولویتبندی شده مورد استفاده قرار گرفته است.
بر این اساس بازدهی الگوریتم پیشنهادی از سه منظر مورد بررسی قرار گرفت: میزان نامحسوس و غیرقابل کشف بودن الگوی ادغامی در اسناد الکترونیکی نرخ تشخیص/ A Comparative Study of Resource Description and Access (RDA) & Cataloging Rules of Manuscripts of Astan-e Quds Razavi Adeleh Fakhari Saadat M.
(in Persian) A Self-Recovery Digital Watermarking Approach for Tamper Detection of Handwritten and Printed Electronic Documents Azadeh Bastani *Corresponding author, Instructor, Department of Computer Engineering, Faculty of Engineering, Behbahan Khatam Alanbia University of Technology, Behbahan, Iran.