خلاصة:
رضاع یکی از راههای ایجاد قرابت است . شرایط ایجاد قرابت رضاعی در فقه امامیه عبارتند از این که شیر زن از حمل مشروع حاصل شده باشد، شیر مستقیم از پستان مکیده شده باشد،طفل لا اقل یک شبانه روز و یا 15 دفعه متوالی شیر کامل خورده باشد ، شیر خوردن طفل قبل از تمام شدن دو سال از تولد او باشد، و مقدار شیری که طفل خورده است از یک زن و از یک شوهر باشد . شرایط ایجاد قرابت در فقه حنفی عبارتند ازاین که مرضعه (شیر دهنده) زن 9 سال به بالا باشد؛ و رضیع (شیرخوار) بیش از دو سال نداشته باشد .شیر باید مایع باشد و به واسطة مکیدن پستان یا ریختن در حلق طفل یا ریختن در بینی او به جوف طفل برسد. شیر دادن در مدت دو سالگی باشد و رسیدن شیر به جوف طفل یقینی باشد؛ و شیر با غذا مخلوط نشود.
Fosterage is one of the ways to create relationship. The conditions for creating relationship in Imamiyya jurisprudence are that woman’s breast milk is produced through legitimate pregnancy; the baby is directly breast-milked; the baby is breast-milked at least 24 hours or 15 consecutive times; the baby is milked two years before his birth and the amount of milk he is fed comes from one woman and one husband. The conditions for creating relationship in Hanafiyya jurisprudence are that the suckling woman has 9 years of age or more and the infant should not have more than two years of age. Milk must be liquid and taken in by baby through sucking breast or poured into his throat or his nose. The baby is breastfed during two years of age and assurance is made that he is fed within with no other food mixed.
ملخص الجهاز:
خامسا- مقدار شيري که طفل خورده است از يک زن و از يک شوهر باشد بنابراين اگر طفل در شبانه روز مقداري ازشير يک زن ومقداري از شير زن ديگر بخورد موجب حرمت نم ي شود اگرچه شوهر آن دو زن يکي باشد وهمچن ين اگر ي ک زن ي ک دختر و ي ک پسر رضاعي داشته باشد که هريک را از شير متعلق به شوهر ديگر شير داده باشد آن پسر وي اآن دختر، برادرو خواهررضاعي نبوده وازدواج بين آنها از اين حيث ممنوع نمي باشد.
پس اگر طفلي ١٤ بار در حال حي ات مرضعه و دفعه ١٥ درحال ممات وي ، شير بخورد در اين صورت نشر حرمت نمي شود چون اکمال عدد در حال ممات بوده است ، اين امر درفقه مورد اتفاق فقها است (مکارم شيرازي ، انوارالفقاهه ، جلد ١، ص ٤٨٤؛ محمد حسن نجفي ، جواهرالکلام ، جلد ٢٩، ص ٢٦٩؛ طباطبا ئي ، رياض المسائل ، جلد ٢، ص ٨٦؛ نراقي، مستند الشيعۀ في أحکام الشريعۀ، ج ١٦، ص ٢٣٦) چنان که شروطي مانند خالص بودن ش ير، ق ي نکردن آن براي حرمت از طريق رضاع ، ذکر شده ، که در قانون مدني مطرح نگرديده است .
لبن (شير) شير نيز شروطي دارد: شرط اول : بايد مايع باشد به طوري که گفته شود کودک شير خورد، اما اگر پني ر ي ا کره ي ا ماست شده باشد و کودک آن را بخورد موجب حرمت نمي شود؛ چون در اين حالت رضاع صدق نمي کند و نمي گويند کودک شير را نوشيد.