خلاصة:
شبیه سازی یا کلونینگ، از روشهای نوپیدای عالم پزشکی در درمان ناباروری است که برخلاف تولید مثل طبیعی، تولید موجود زنده بدون انجام عمل لقاح و حاصل ترکیب یک سلول جسمی و یک سلول جنسی می باشد. حق انتساب طفل به پدر و مادر خود، یکی از اساسی ترین حقوق انسانی به شمار می رود. مقاله حاضر در پی پاسخ گویی به سؤالات و چالش های موجود در بررسی فقهی وضعیت نسب در طفل شبیه سازی شده است. در اینجا تولید مثل جنسی با منشأ دوگانه (پدر و مادر) در خصوصیات ژنیتیکی طفل و تولید مثل شبیه سازی با منشأ واحد (پدر یا مادر) مورد مقایسه قرار می گیرند و علاوه بر این، جواز شبیه سازی در چارچوب رابطه زوجیت یا خارج از آن نیز مطرح می شود. هرکدام از فرض های موجود، نتایج متفاوتی به دست می دهد که جنبه های مختلف آن در آرای فقهای امامیه بررسی می شود و در پایان نظر مختار بیان می گردد که اولاً نسب در شبیه سازی وجود دارد ثانیاً پدر و مادر صاحب سلول به عنوان پدر و مادر فرزند کلون شده، یعنی صاحب سلول و فرزند حاصل از صاحب سلول، دوقلوی هم محسوب می شوند. همچنین آثار نسب شامل حرمت نکاح، حضانت طفل، ولایت قهری، الزام به انفاق، وصیت و توارث خواهد بود.
Simulation or cloning is one of the nascent methods of the medical world in the treatment of infertility, which, unlike normal reproduction, is a living creature without fertilization and a combination of a physical cell and a sexual cell. The right to assign the child to his or her parent is one of the most fundamental human rights. This article attempts to answer the questions and challenges in the jurisprudential review of the status of parental affairs in a child. Here, reproduction of the dual origin (parent) is compared to the genetic characteristics of the child and reproduction simulations of the parent (father or mother), and, moreover, the simulation license in the context of the conjugation relationship or the outside It is also being discussed. Every available ideas gives different results that various aspects of it are considered in the judgments of the Imams, and, finally, it is stated that, firstly, there is a relation in simulation. Secondly, the parent and the owner of the cell Cloned as the child's parent, that is, the owner of the cell and the child derived from the owner of the cell, are also twins. Also, the works of Nasab will be include the respect of marriage, custody of the child, Qahiri province, the obligation to spend, and inheritance.
ملخص الجهاز:
از آنجا که در اين فن آوري محوريت بر «انسـان » اسـت ، لاجـرم پـاي برخـي مسـائل فقهـي و حقوقي نيز به ميان ميآيد که يکي از اين مسايل بررسي وضعيت نسب است بـه طـوري کـه فقهـا ديدگاه هاي مختلفي ارائه کرده اند گروهي به دليل نبودن لقاح طبيعي بين زن ومرد، معتقد بـه نسـب نامشروع هستند و حقوقي براي اين افراد قائل نيستند، برخي معتقد به نسـب مشـروع و يـا نسـب ناشي از نزديکي به شبهه ميباشند در نتيجه به دليل صدق عنوان تولد بـراي ايـن اطفـال ، قائـل بـه وجود نسب بوده و حقوق فرزندان طبيعي را جهت حمايت از اين اطفال و عـدم سـوء اسـتفاده از آنها براي پيشبرد اهداف انسان ، بار کرده اند، بنابراين در صورتي کـه صـاحب سـلول جسـمي مـرد باشد، پدر طفل و در صورتي که زن باشد، مادر وي محسوب خواهد شد.
ليکن اگر فردي نزد حاکم شرع رفت و مدعي شد که به ياد نميآورد هنگام آميزش افراغ مني کـرده باشـد، آيـا بـه صرف آن ميتواند نفي ولد کند؟ اينجاست که بايد از ايـن قيـدهاي زايـد دسـت کشـيد (اسـلامي ١٣٨٥، ٥٨) و تنها ملاک را همان فراش زوجيت و امکان الحاق دانست به همـين سـبب برخـي از فقها در فرض وقوع ، شخص شبيه سازي شده را به والدين يعني پدر و مادر شرعي نـه بيولوژيـک خود، ملحق ميسازد يعني معتقدند از نظر شرعي براي تحقق ابـوت لازم نيسـت کـه احـراز شـود فرزند حتما از «نطفه مرد» است .