خلاصة:
هدف مطالعه حاضر تعیین اثربخشی آموزش برنامه خودشفقتی ذهنآگاهانه با تأکید بر سبک زندگی اسلامی-ایرانی بر تعدیل طرحوارههای ناسازگار اولیه مادران دارای کودک اتسیم بود. مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی بود. جامعه آماری شامل تمامی مادران دارای کودک اتیسم انجمن اتیسم شهر کاشان سال 1398 بود. نمونه آماری شامل24 مادر دارای کودک اتیسم بود که به روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان گروه نمونه انتخاب شدند و بهصورت تصادفی سازی از طریق قرعهکشی 12 مادر در گروه آزمایش و 12 مادر در گروه کنترل گمارش شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه در برنامه خودشفقتی ذهنآگاهانه با تاکید بر سبک زندگی اسلامی-ایرانی شرکت کردند و گروه کنترل در لیست انتظار برای آموزش قرار گرفتند. جهت سنجش طرحوارههای ناسازگار اولیه از پرسشنامه فرم کوتاه یانگ استفاده شد و آمار توصیفی و تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر برای تجزیهوتحلیل دادهها بهکاربرده شد. یافتهها نشان داد که آموزش خودشفقتی ذهنآگاهانه با تأکید بر سبک زندگی اسلامی-ایرانی در تعدیل طرحوارههای ناسازگار اولیه مادران دارای کودک اتیسم تاثیرمعنادار داشت (001/0 p≤). بنابراین، نتیجه گرفته میشود که آموزش برنامه در تعدیل طرحوارههای ناسازگار اولیه مادران دارای کودکان اتسیم مؤثر بوده است.جهت سنجش طرحوارههای ناسازگار اولیه از پرسشنامه فرم کوتاه یانگ استفاده شد و آمار توصیفی و تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر برای تجزیهوتحلیل دادهها بهکاربرده شد. یافتهها نشان داد که آموزش خودشفقتی ذهنآگاهانه با تأکید بر سبک زندگی اسلامی-ایرانی در تعدیل طرحوارههای ناسازگار اولیه مادران دارای کودک اتیسم تاثیرمعنادار داشت (001/0 p≤). بنابراین، نتیجه گرفته میشود که آموزش برنامه در تعدیل طرحوارههای ناسازگار اولیه مادران دارای کودکان اتسیم مؤثر بوده است.
AbstractThe aim of the present study was to determine the Effectiveness of Mindful Self-compassion Training with Focus on Islamic-Iranian Life Style on the Modification of early maladaptive schema of Mothers of Children with Autism.This was a quasi-experimental study. The statistical population of the study was all mothers of children with autism who were registered in the Autism Association of Kashan in 2019. The statistical sample included 24 mothers who that purposeful sampling method to participate in the study. They were randomly assigned into two groups (12 mothers in the experimental group and 12 mothers in the control group). The experimental group participated in the training for 8 sessions and the control group was placed on a waiting list for training. To assess the early maladaptive schema, the Young questionnaire was used. To analysis the data Analysis of the variance with repeated measures was used. The results showed that Mindful Self-compassion with focus on Islamic-Iranian life style training had a significant impact in modulating the early maladaptive schema in mothers of children with Autism (p≤ 0/001). Therefore, it is concluded that the program training was effective in Modification of early maladaptive schema of mothers with autistic children.
ملخص الجهاز:
يافته ها نشان داد که آموزش خودشفقتي ذهن آگاهانه با تأکيد بر سبک زندگي اسلامي -ايراني در تعديل طرحواره هاي ناسازگار اوليه مادران داراي کودک اتيسم تاثيرمعنادار داشت (٠/٠٠١ ≥p).
بنابراين ، نتيجه گرفته ميشود که آموزش برنامه در تعديل طرحواره هاي ناسازگار اوليه مادران داراي کودکان اتسيم مؤثر بوده است .
نتايج پژوهش هاي مختلف نشــان داده ميدهد که ميان طرحواره هاي ناسازگار اوليه ، احساس شرم ، با خودشفقتي، ذهن آگاهي و ذهن مشفق ٨ رابطه معنادار وجود دارد و آموزش خودشفقتي ذهن آگاهانه ، شفقت به خود و ذهن آگاهي در کاهش احساسات منفي و تعديل طرحواره هاي ناسازگار اوليه مؤثر است (تميم ٩، ٢٠١٧، شوري١٠ و همکاران ، ٢٠١٥، فلينک ١١ و همکاران (٢٠١٧)، ســيروايس ١٢، بوگلز١٣ و امرســون ٢٠١٩،١٤، ياکين ١٥، وســترمن ١٦، مک کان ١٧ و اسپارکز٢٠٢٠،١٨).
در ايران نيز اقدسي و همکاران (١٣٩٨)، برقي ايراني و همکاران (١٣٩٥)، جديدي محمدآبادي (١٣٩٧) دريافتند آموزش ذهن شــفقت ورز و ذهن آگاهي در تعديل طرحواره هاي ناسازگار مؤثر اســت .
بحث و نتيجه گيري هدف پژوهش حاضر، بررسي اثربخشي آموزش برنامه خودشفقتي ذهن آگاهانه با تاکيد برسبک زندگي اســلامي-ايراني روي تعديل طرحواره هاي ناســازگار اوليه مادران داراي کودک اتسيم بود.
بنابراين ، ميتوان بيان داشــت که آموزش برنامه حاضر در تعديل طرحواره هاي ناســازگار اوليه مادران موثر بوده است که مراکز آموزشي و درماني ميتوانند از آن براي والدين و مراقبان داراي کودک اتسيم يا ساير اختلالات رشدي بهره لازم را ببرند.
اثربخشي آموزش ذهن آگاهي بر طرحواره هاي هيجاني ناسازگار مادران کودکان با فلج مغزي.
Relationships between Early Maladaptive Schemas, Mindfulness, Self- compassion, and Psychological Disress.