خلاصة:
«تصدیر» سبب خلق موسیقی و هنجارافزایـی است و در حوزه های موسیقی و بلاغت، اهمّیّت دارد. در این جستار ادبی، فرم این هنرسازه، در غـزلیّات کلیـم کاشانـی، شاعر مشهور قرن یازدهم هجری قمری، بررسی شدهاست. کاربـرد تصدیـر، غزلیّات کلیم را، سـرشار از مـوسیقی درونـی، کـرده و ایـن «هنرسازه » در خدمت انتقال معنی، و احساس به مخاطب، است. «تکرار» از اساسیترین عوامل ایجاد موسیقی است. جلوههایی از این پدیدهی زبانی، در طبیعت، از جمله «روز و شب، بهار و تابستان» و ... میبینیم. تکـرار از نـوع «تصـدیـر» از خصـایص غزلیّات کلیـم در محور همنشینی و امتداد طولی سرودههای او، بشمارمیآید. این مقاله، به بررسی فرم مهندسی آن، در غـزلیّات 590 گانـهی این شاعر و همچنین بررسی دیگر سازههای ادبی ابیات مورد نظر، میپردازد. این ویژگی، از نظر دیداری و شنوایی، در زنجیرهی کلام، نظم، ارتباط و زیبایی، ایجاد میکند و مخاطب را، به التذاذ ادبی سوق مـیدهد. این پژوهش با هدف شناسایی بسامد «تکرار از نوع تصدیر» و همچنین بومیکردن نقد صورتگرایانه انجام شدهاست. روش تحقیق در این مقاله، براساس تحلیل و توصیف یافتههای پژوهش با در نظر گرفتن اصول نقد صورتگرایانه است. با این پژوهش پی برده شد که کلیم با کاربرد تصدیر، برای تکاپوی ذهن مخاطب و القای محتوا، از مراعاتالنظیر، نغمهی حروف و دیگر هنرسازههای ادبی، بهره بردهاست. همچنین، کاربرد «تصدیر» در غزلیّات این شاعر، سبب ایجاد موسیقی لفظی و کناری شدهاست.
Repetition is way to create and increase the amount of music and increase the norm in words and is important in music and rhetoric. In this literary research, this linguistic and literary art has been studied in the lyric poems of Kalim Kashani, the famous poet of the 11th century. The use of repetition has filled this poet with inner music, and this structure serves to convey meaning and feeling to the audience. Repetition is one of the factors in creating music.signs of this linguistic phenomenon can be seen in nature, such as day and night, spring and summer, and ... Repetition is the important features of the poet's words in the axis of accompaniment, or the longitudinal extension of his poems. This article examines its form. This feature creates visual and auditory, order, communication, and convinces the audience's mind and takes them to literary pleasure. This research has been done with the aim of examining the application of the tools for creating the music of speech, namely repetition and also localization of formalist critique, in the lyric poems of Kalim Kashani. The research method in this article is based on the study, analysis and objective description of the research findings, taking into account the principles of formalist critique. By this research, it was found that Kalim used the literary ornament of proportion, the melody of letters and other linguistic and literary works of art by using repetition to explore the mind of the audience and induce the content.
ملخص الجهاز:
(همان : ١٥٠) يکـي از شگـردهايـي کـه سبب ايجاد موسيقي در شعر فارسي ميشود؛ هنرسازه ي «تکرار» است که در اين پژوهش ، به بررسي «عاليترين و هنريترين » نوع تکرار واژه ، يعني «تصدير» در غـزليات کليم کاشاني پرداخته شده است .
به هر منزل فزون ديدم ز هجران زاري دل را / خوشا حال جرس ، فهميده است آرام منزل را (کاشاني،٧:١٣٩١) نکته ي مهم ، در اين بيت ، اين است که کليم قصد داشته است که بر روي واژه ي «منزل » تأکيد کند و حتي مخاطب را به تأمل وادارد زيرا او هنرمندانه لفظ «منزل » را در ابتدا و انتهاي مصراع هاي اول و دوم عينا با يک معني، تکرار کرده و تصدير ادبي، فرم داده است .
هر گاه کاربرد و تکرار واژه اي که تصدير را ساخته است در جايگاه قافيه قرار بگيرد ارزش هنري و ادبي بيشتري دارد زيرا که آن واژه از يک طرف دستي بر گردن قافيه و دستي ديگر، بر گردن تصدير دارد و در ايجاد وزن و موسيقـي لفظـي و کنـاري، نقش دو چنداني دارد اما در محور هم نشيني و يا افقي کلام شاعر با کاربرد واژگان «خرمن ، کشت ، باد» تناسب يا مراعات النظير زيبايي را خلق کرده است که در تقويت موسيقي دروني بيت نقش و ارزش بسزايي دارد.
پيشوند اين فعل به تنهايي واژه ي قافيه قرار گرفته است و به علت اينکه واژه ي «سر» در صدر مصرع اول و همچنين در بخش پاياني يا عجز مصرع دوم آمده است آن را تصدير يا تکرار ميپنداريم و همين تکرار، سبب ايجاد موسيقي دروني شده است .