خلاصة:
مطابق قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب 1363 هر فرد ذکور ایرانی در ماهی که طی آن، به سن هجده سال تمام میرسد، مشمول مقررات خدمت وظیفه عمومی قرار میگیرد. با عنایت به اینکه پس از سپری شدن مدت خدمت وظیفه، افراد در بخش خصوصی یا دولتی مشغول به کار میشوند، از مسائل مهم در خصوص خدمت وظیفه، امکان و نحوه محاسبه خدمت دوساله سربازی جزء سنوات خدمت و بیمهپردازی است که با توجه به نوع اشتغال افراد، بعد از انجام خدمت وظیفه، بهمنظور احتساب سابقه خدمت وظیفه در سوابق بیمهپردازی ضوابط قانونی متفاوتی حاکم است. با توجه به صلاحیت دیوان عدالت اداری در رسیدگی به دعاوی استخدامی کارکنان دولت و شکایات مشمولان قانون تأمین اجتماعی، مطابق ماده 10 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، مطالعه و بررسی رویه قضایی دیوان عدالت اداری در خصوص کیفیت و ضوابط احتساب سابقه ایام خدمت وظیفه بهعنوان سنوات خدمت و سوابق بیمهپردازی ضروری بهنظر میرسد. مطابق رویه قضایی دیوان عدالت اداری، احتساب سابقه خدمت بهعنوان سنوات خدمت و بیمهپردازی به تفکیک کارکنان نیروهای مسلح، بیمهپردازان صندوق بازنشستگی کشوری و مشمولان قانون تأمین اجتماعی قابل مطالعه است که در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی تحلیلی، کیفیت احتساب سابقه خدمت وظیفه در سوابق بیمهپردازی با نقد و تحلیل آرای هیأت عمومی دیوان عدالت اداری و قوانین و مقررات مربوط، بررسی شده است.
According to the Civil Service Law adopted in 1984, every Iranian male under the age of 18 is subject to the rules of military service. Considering that after the end of military service, people are employed in the private or public sector, one of the important issues regarding the military service is the possibility and method of counting two years of military service as a part of the insurance record. Noteworthy to say that according to the type of employment, there are different legal rules for counting military service in insurance records after completing the military service. Considering the jurisdiction of the Court of Administrative Justice in handling employment claims of government employees and complaints of persons subject to the Social Security Law in accordance with Article 10 of the Law on Organization and Procedure of the Court of Administrative Justice, it seems essential to study and review the judicial procedure of the Court of Administrative Justice regarding the quality and criteria for counting the insurance record. Based on the jurisprudence of the Court of Administrative Justice, counting the military service record as years of service and insurance records. In accordance with the judicial precedent of the Court of Administrative Justice, this issue can be studied separately for Armed Forces personnel, the insurers of the State Pension Fund and those covered by the Social Security Law. In this research, using a descriptive-analytical method, the quality of caounting the military service record as the insurance records has been examined by reviewing and analyzing the opinions of the General Assembly of the Court of Administrative Justice and related laws and regulations. Considering the jurisdiction of the Court of Administrative Justice in handling employment claims of government employees and complaints of persons subject to the Social Security Law in accordance with Article 10 of the Law on Organization and Procedure of the Court of Administrative Justice, study and review the judicial procedure of the Court of Administrative Justice regarding the quality and criteria A history of insurance seems essential.According to the jurisprudence of the Court of Administrative Justice, the calculation of military service history as years of service and insurance can be studied separately for Armed Forces personnel, insurers of the State Pension Fund and those covered by the Social Security Law. In this research, using descriptive-analytical method, the quality of calculation of military service record in insurance records has been examined by reviewing and analyzing the opinions of the General Assembly of the Court of Administrative Justice and related laws and regulations.
ملخص الجهاز:
در خصوص نحوه احتساب سابقه دو سال خدمت وظيفه کارکنان دولت ، هرچند مطابق ماده ١٥١ قانون استخدام کشوري الحاقي ١٣٥٧ خدمت تمام وقت دولتي به عنوان خدمت دولتي محسوب و منظور ميشد، لکن برابر مفاد ماده ١٠٥ قانون مديريت خدمات کشوري، «منظور از سابقه خدمت در اين قانون براي بازنشستگي، آن مدت از سوابق خدمت کارمندان ميباشد که در حالت اشتغال به صورت تمام وقت انجام شده و کسور مربوط را پرداخت نموده يا مينمايد»، ازاين رو احتساب هرگونه سابقه خدمت دولتي، از جمله ايام خدمت وظيفه ، منوط به پرداخت کسور مربوط است و همان گونه که بيان شد، با عنايت به اينکه کسورات بيمه و بازنشستگي ايام خدمت وظيفه سربازان به هيچ صندوقي، از جمله صندوق تأمين اجتماعي نيروهاي مسلح واريز نشده است ، بنابراين ضروري است کسورات مربوط توسط شخص متقاضي به صندوق بازنشستگي متبوع ، پرداخت شود.
ازاين رو احتساب سوابق خدمت نظام وظيفه يا حضور در جبهه تمامي مشمولان قانون تأمين اجتماعي که حق بيمه به سازمان مي پردازند، اعم از اينکه خدمت سربازي يا حضور در جبهه آنان قبل از اشتغال انجام يافته باشد، تابع قانون اصلاح تبصره ماده ١٤ قانون کار و الحاق يک تبصره به آن و استفساريه مربوط است و ماده ٩٥ قانون تأمين اجتماعي منسوخ شده است و طبق ماده ٣ آيين نامه اجراي قانون اصلاح تبصره ماده ١٤ قانون کار و الحاق يک تبصره بـه آن و استفساريه قانون مذکور، صرفا ماده واحده قانون اصلاح تبصره ماده ١٤ قانون کار قابليت اجرا دارد و در صورت طرح تقاضاي احتساب سابقه خدمت زير پرچم به عنوان سابقه پرداخت حق بيمه ، بعد از تاريخ تصويب استفساريه ، سازمان تأمين اجتماعي موظف به اجراي ماده واحده قانون اصلاح تبصره ماده ١٤ قانون کار و الحاق يک تبصره به آن و استفساريه مربوط است که اين موضوع طي دادنامه شماره ٤٢٠ مورخ ١٣٨٦/٦/١٨ هيأت عمومي ديوان عدالت اداري مورد تأييد قرار گرفته است .