خلاصة:
هویت در عصر جهانی شدن از اهمیت خاصی برخوردار شده است. در همین راستا همه جوامع و متفکران به هویت و ابعاد مختلف آن اعم از ملی، دینی و بومی اهمیتی خاص در نظر گرفتهاند. مقام معظم رهبری ملت را به عنوان یک مجموعه واحد و یکی از سطوح هویت جمعی مطرح مینمایند. ایشان براساس گرایشهای منفی و مثبت در بحث ملیگرایی، دو نوع ناسیونالیسم را مطرح میکنند؛ ناسیونالیسم منفی و ناسیونالیسم مثبت. در ناسیونالیسم منفی وابستگی به خود و جماعت خودی، همراه با گرایشهای منفی و نفی دیگران است. در ناسیونالیسم مثبت، فرد خود را وابسته به کشور و ملتی خاص میداند و به میهن خود علاقه دارد، اما ملل و اقوام دیگر را نفی نمیکند. به عبارت دیگر فرد از ملیت و وابستگی خود احساس عزت و افتخار میکند و دارای اعتماد به نفس است. حضرت آیه الله خامنه ای نه تنها ناسیونالیسم مثبت را بد نمیدانند بلکه چنین ملیتی را محترم دانسته است. مقام معظم رهبری هویت دینی را برتر از ناسیونالیسم تلقی میکنند. بویژه آنکه ایشان معتقدند در کنار همه شرایط و امکانات، ارتباط با خدا، مهمترین عاملی است که پیشرفت یک ملت را تضمین میکند. همچنین مقام معظم رهبری در مقوله هویت سیاسی به عناصری همچون مهدویت، عاشورا، امامت و ولایت فقیه، همگرایی دینی و استکبار ستیزی تاکید میکنند و در این راستا بر محورهایی همچون شناخت دشمن، اجتناب از تفرقه افکنی، عاشورا عامل وحدت نجات بخش شیعیان و عدم پذیرش وضعیت موجود در جهان تاکید میکنند.
Political identity in Supreme Leader's discourseDr.Hasan Shamsini GhiasvandAli Noroozi SlykanyAbstract:Identity has been important in the era of globalization. In this regard, all societies and thinkers' identity and its dimensions, whether national, religious and indigenous considered. The supreme leader is considered the nation as a whole and one of the levels of the collective identity. According to positive and negative trends in the debate on nationalism, he suggests two types of nationalism: positive nationalism and negative nationalism. Negative nationalism is dependence on his own congregation, along with negative attitudes and the rejection of others. According to the positive nationalism, the person depends on the particular country and the nation he /she knows and loves his homeland, but he/she does not negate the other nations. In other words, he/she has a sense of dignity and honor of the nation and its independence and he/she has confidence. Ayatollah Khamenei, not only doesn’t consider positive nationalism as a bad idea, but he believes that such nationality should be respected. Supreme Leader considers religious identity superior to nationalism. Especially as he believes that a relationship with God is the most important factor that will ensure progress of a nation in all conditions.In the field of political identity, the leader emphasizes the elements such as Messianism, Ashura, Imam, Velayat Faghih, and Anti-imperialism and Religious convergence. In this regard, he focuses on themes such as understanding the enemy, avoiding divisiveness, lifesaving unity of the Shiites and rejection of the status quo.Keywords: leader, identity, religious identity, leadership
ملخص الجهاز:
3- تضعيف هرگونه عامل شناخت ديني، باور قلبي و دروني به الزامات ديني و عمل كردن طبق دستورات ديني، به عنوان شاخصه هاي هويت ديني براي انسان ،كم توجهي به هرگونه عناصر فرا روايتي مؤثر بر تعريف و شكل گيري رفتار و هويت ديني براي انسان و نفي هرگونه عناصر فرا روايتي مؤثر بر تعريف وشكل گيري رفتار وهويت آدمي 4- برتر داشتن جوامع مدرن برجوامع سنتي وديني 4- هويت مترقي، هويتي است همزاد ومنطبق با پيشرفتهاي مدرنيته و نمادهاي يك زندگي مدرن، و تجلي هويت واقعي تنها با همراهي با ويژگي هاي مدرنيسم ممكن خواهد بود 4- بي توجهي به هويتهاي سنتي كه عموماً با دين نيز پيوند خوردهاند، آن هم به دليل عقب مانده دانستن جوامع سنتي وغير مدرن(مدرن با ملاكهاي خاص) و اعتقاد به نبود امكان شكل گيري يك هويت سازنده براساس ملاك هاي ديني- سنتي 5- علم گرايي و تأكيد برمعرفت شناسي علمي 5- هويت بايد به گونه علمي(مباني علمي اعم از روان شناسي، جامعه شناسي، زيست شناسي و...
مقام معظم رهبری در درسهای قرآنی خود میفرماید:" شناسایی انسان، زیر بنای هر مکتبی است، هر مکتب اجتماعی یا غیر اجتماعی؛ یعنی یکی از مواد جهان بینی هر مکتب، شناخت انسان است ...
امروز اگر سخن از آزادى و كرامت بشر مىرود، اگر حقوق انسان در جوامع مطرح مىشود، اگر عدالت و رفع تبعيض همچنان در دنيا يك شعار جذاب است، اگر مبارزه با فساد و مفسدان و مبارزه با ظلم و توجه به ايثار و فداكارى در راه حق در چشم بشريت جذاب و شيرين است، به خاطر اين است كه اين مفاهيم را پيغمبران، اين مردان خدا، به تاريخ عرضه كردند و آنها را در اختيار بشريت قرار دادند.
(بيانات مقام معظّم رهبرى در سالروز ميلاد خجسته امام زمان (عج)، 22 آبان 1379) برپايى عدالت؛ هدف بعثت انبيا همه اديان و تمام انبياى بزرگوار در طول تاريخ بشريت، براى يك هدف مهم مبعوث شدهاند و آن عبارت است از: دعوت مردم به سوى توحيد و تأمين عدالت در زندگى دنيا و آخرت.