خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین میزان علاقهمندی و بهکارگیری فنّاوری اطلاعات و ارتباطات براساس مدل پذیرش مبتنی بر علاقه هال و هارد انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، دبیران دوره متوسطه شهر اصفهان بودند. نمونه آماری شامل 110 نفر از دبیران مدارس متوسطه بودند که بهشیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی بود. ابزارهای پژوهش شامل دو پرسشنامه: الف) پرسشنامه مراحل علاقهمندی هال و هارد و ب) پرسشنامه سطوح کاربرد گریفن و کریستنسن بود. دادههای حاصل از پژوهش با روش آماری ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون بررسی شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که بین سطوح بهکارگیری فاوا (عدم استفاده، آشنایی، آمادگی، تجدید و نوسازی، استفاده عادی ، بهبود، تلفیق، و استفاده مکانیکی) و مراحل علاقهمندی (آگاهی، کسب اطلاعات، شخصیسازی، مدیریت فرایند، ارزیابی، هماهنگی، و تمرکز مجدد) در همه سطوح رابطه معنیدار مثبت وجود داشت. فقط بین سطح بهکارگیری و مرحله مدیریت رابطه معنیدار وجود نداشت.
The purpose of this study was to investigate the relation between teachers’ concern toward information and communication technology and their usage levels according to Hall and Hord’s Concern Based Adoption Model. Research population was high school teachers in Isfahan city. The sample included 110 teachers selected by clustering random sampling method. The research method was correlation and descriptive. Research instruments were two questionnaires: A) Hall and Hord’s Concern Based Adoption Model, and B) Griffens’ and Cristinesen’s questionnaire for measuring usage levels. Data was analyzed by using correlation coefficient and regression analysis. Results indicated that there were positive relationships between information and communication technologies levels of use (non-use, orientation, preparation, mechanical use, routine, refinement, integration, and renewal) and stages of concern (awareness, informational, personal, management, consequence, collaboration, and refocusing). There was not a meaningful relationship between levels of use and management stage of concern.
ملخص الجهاز:
همچنين در اين الگو، سـطوح بـه کـارگيري فـاوا از هشت سطح تشکيل شده است : از عدم استفاده تـا مرحلـه تجديـد و نوسـازي کـه در آن سـازمان سعي ميکند کيفيت بهره گيري از فّناوري را ارزيابي و تغييرات عمده يـا راه حـل هـاي جـايگزين را براي ارائه فاوا در جهت افزايش تأثير آن بر فراگيران شناسـايي کنـد.
نتايج پژوهش ها نشان مي دهد، ميزان علاقه مندي دبيـران بـه کـاربرد فـاوا، اعتمـاد بـه نفـس ، خودپنداره مثبت آنان دربه کارگيري فاوا و همچنين ، مهـارت و توانـايي معلمـان دربـه کـارگيري فاوا، از مهمترين شاخص هاي کليدي تلفيق فاوا در برنامه درسـي هسـتند (١٩٩١ Sutton).
غفوري (١٣٨٠) در پژوهش خودکه برروي دبيـران رشـته زبـان انجـام داده اسـت ، نگـرش مثبت دبيران به فاوا و علاقه به کاربرد آن را دو عامل تأثيرگذار در ميزان به کارگيري فـاوا توسـط معلمان برشمرده است .
بنابراين با توجه به يافته هاي پژوهش هاي اشاره شـده ، هـدف ومسـأله اصـلي ايـن پـژوهش ، بررسي رابطه بين مراحـل علاقـه منـدي دبيـران بـه فـاوا و سـطوح بـه کـارگيري آن براسـاس مـدل پذيرش مبتني بر علاقه است .
نتايج تحليل رگرسيون محاسبه تأثيرميزان علاقه مندي در سطوح به کارگيري فاوا (رجوع شود به تصویرصفحه) اطلاعات جدول ١نشان مي دهـد بـين مراحـل علاقـه منـدي يعنـي آگـاهي، شخصـي سـازي ، کسب اطلاعات ، مديريت فرايند، هماهنگي، ارزيابي ، و تمرکز مجدد بـا سـطوح کـاربرد فّـاوري اطلاعات و ارتباطات در سطح (٠٠٠١=p) همبستگي مثبت معني داري وجـود دارد.