خلاصة:
عصر حاضر می تواند نقطة عطف و آغاز دورها ی باشد که در آن مشارکت مردم در فرایند برنامه ریزی، تصمیم گیری و آینده جامعه شهری به سمتی سوق داده شود که در آن زمینه همیاری برنامه ریزان شهرو مردم در تهیه طرحها و برنامههای توسعه شهری فراهم آید. با توجه به این امر، در این مقاله پس از بررسی اجمالی نظریه های مشارکت، عملیاتی کردن آنها از طریق معرفی تکنیک های رایج و روزآمد در کشورهای پیشرو در امر مشارکت، مورد توجه قرار گرفته است؛ زیرا تبدیل دیدگاهها و نظریه های مشارکتی در شهرسازی به روشها و تکنیک های عملی، اهمیت ویژها ی دارد. تا زمانی که این نظریهها عملیاتی نشدها ند امکان تحقق آنها وجود ندارد. علاوه بر این، با توجه به ملاحظات نهادی و قانونی مختلف در کشورهای گوناگون، چگونگی استفاده از این روشها نیز باید متناسب با ملاحظات فوق مورد توجه قرار گیرد. در ادامه، روند تهیه طرح ساماندهی بخشی از محله هشت شهرداری منطقه شش (محله امیرآباد گلها) تهران با رویکرد مشارکت به اختصار آمده است. در این طرح سعی گردیده برخی از تکنیک های مشارکتی معرفی شده، با توجه به شرایط زمانی، مکانی و همچنین محدودیت های پیش رو، در عمل به کار گرفته شود. آنچه در این طرح اهمیت بیشتری داشته، طی کردن فرایندی صحیح و مشارکتی بوده است.
The present era can become an epoch in which public participation in planning and decision-making process and the future of urban community leads to a situation in which urban planners and public cooperate together in urban planning and community development plans. Turning ideas and participation theories in urban planning into practical techniques and approaches is very crucial because as long as these theories do not be objectified, they can’t be implemented. Moreover, according to diverse institutional and legal considerations in different countries, application of these techniques must be proportionate with these conditions. However, in Iran, practical approaches capable of turning theories and ideals into reality are not present yet. Accordingly, studying different aspects of public participation and trying to implement them is essential. In this paper after a brief investigation of participation theories, it has been tried to implement these theories introducing and benefiting from current techniques in pioneer countries in the field of participation. The main goal of the project selected as our case study, namely Amir-Abad, Golha neighborhood, is increasing quality of life using participatory approaches. The proposed factors are: safety and security, efficient transportation system, access to services, walk-able urban space and identity. It has been tried to use different methods to achieve participatory approaches. These are utilized in various steps of the project, filling questionnaires, interviewing with stakeholders and etc. in cognition step, using SWOT matrix in analysis step and setting up public hearings in designing process. The questionnaires were based on place check technique and quality of life criteria because place check can provide a focus for bringing people together to work in collaboration and can identify what is needed to be done in order to improve the place. This research shows that public participation is based on a non-elitist view of social progress. Good ideas are always generated from community, so ignoring people in urban plans leads to alienated public which feel that their views has been ignored and the plan has been imposed upon them. Successful participation process in urban plans in different environmental, social and economical conditions requires applying various levels and techniques of participation. The most important role of a planner in leading public participation in an urban plan is selecting the appropriate approaches and implementing them according to context and cultural terms. One of the findings of this research is that some of participation techniques cannot be implemented in our case study, so we tried to find out which approach is the best so that we can carry out a good participatory process. To achieve the mentioned goals, this paper has been presented in four sections. In the first section important theories in public participation will be investigated. In the second section three theories about levels of participation will be expressed. The third section offers prevalent techniques for benefiting from public participation in urban plans. At the end the outcomes of a practical experience in preparing community development plan in Amir- Abad, Golha Neighborhood will be presented.
ملخص الجهاز:
مرجان شرفی ،فاطمه رشیدی فر ،دکترناصربرک پور مشارکت مردمی درتهیه طرح های ساماندهی وتوسعه محله ای نمونه موردی :محله امیرآبادـگلها٤ چکیده عصر حاضر میتواند نقطۀ عطف وآغاز دوره ای باشد که درآن مشارکت مردم در فرایند برنامه ریزی ، تصمیم گیری وآینده جامعه شهری به سمتی سوق داده شود که درآن زمینه همیاری برنامه ریزان شهر ومردم در تهیه طرح ها و برنامه های توسعه شهری فراهم آید.
گاهی تعریف مشارکت مردمی به معنای «کنترل هر چیزی به دست هرکسی قبل ازهرتصمیمی»تحریف می گرددکه ژوان دیازبردنیو[٤]ازآن به عنوان بیماری مشارکت [٥]نام میبرد Xooo٢sanoFF) به طورکلی با مرور تعاریف متعددی که ازمشارکت مردمی وجود دارد میتوان چنین نتیجه گرفت که این تعاریف دست کم دارای ویژگی های زیرهستند ٧oo٢٥creighton) -مشارکت عمومی فقط به معنای آگاه ساختن مردم نیست ،بلکه تعاملی است دوطرفه میان سازمان های تصمیم سازومردمی که میخواهندمشارکت کنند.
بازدیدهای پیاده :یک شیوه دیگربرای کمک به افزایش آگاهی استفاده کنندگان ازشرایط محیطی ، به ویژه جایی که مردم خود را با شرایط غیرقابل تحمل و طاقت فرسا وفق داده اند، پیاده روی برنامه ریزی شده درمحیط موردمطالعه است .
برای تحویل این حمایت اجتماعی پروژه ها،به تدریج پیشنهادهاراجمع آوری ودرماه فضولات سگ آینده آن هارادرسالن اجتماعات روستاارائه خواهیم سطل های زباله جدیددرخیابان الم ، پارک عمومی و کرد و آن ها را با شورای محلی و گروه هایی نظیر ساحل شمالی رودخانه دایکس پیش بینی شده است .