خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی هیجان های کاربران در مراحل مختلف بازیابی اطلاعات بر مبنای مدل بازیابی اطلاعات در محیط وب انجام شد. از نظر روش شناسی، پژوهش حاضر آزمایشی و از نظر نوع، کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد رشته های علوم انسانی دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) تشکیل می دادند که
G*Power بر اساس روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و با استفاده از نرم افزارحجم نمونه ای برابر 30 نفر انتخاب شد . گردآوری داده ها با استفاده ازپرسشنامه ویژگی های جمعیت شناختی و سابقه کار با اینترنت، پرسشنامه پس از جست وجو و تصاویر ضبط شده از چهره کاربران صورت گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که: 1. در مرحله جست وجوی آغازین، هیجان ترس و در
49 درصد بیشترین میزان / مرحله پیوندیابی، هیجان های منفی در مجموع با 3 فراوانی را داشتند. 2. بین هیجان های مختلف کاربران در مراحل چهارگانهبازیابی اطلاعات رابطه معناداری مشاهده شد. 3. در مجموع هیجان های منفی(ترس، عصبانیت، غم، و تنفر) در جست وجوی دشوار بیشتر از جست وجوی ساده بود، و بین سطح دشواری وظایف جست وجو و نوع هیجان های کاربران
رابطه معناداری وجود داشت.
The present study was conducted to identify the userschr('39') emotion in various stages of information retrieval based on the information retrieval model in web.From the methodological perspective, the present study is experimental, and the type of study is practical. The society comprised all MA students majoring in different humanistic science branches and studying at Imam Reza international university. The sample society of this research consisted of 30 participants. The sample size was determined through stratified random sampling via G*power software. Data collection was carried out by using: demographic and prior experience of using internet questionnaire, post search questionnaire and recorded videos of userschr('39') faces. The findings of the study demonstrated that: 1) during the initial stages of searching, the frequency of emotion of apprehension, and in general during the link tracking stage, the negative emotions with the overall 49/3 percent are more frequent than the other emotions in browsing and differentiation stages, the emotion of happy was more frequent than the other emotions. 2) These variances resulted in significant relations among different emotions of the users throughout the four stages of information retrieval. 3) In simple search, the respondents displayed the emotion of happy most frequently and the emotion of aversion least frequently. On the other hand, in complicated search, apprehension and aversion were the most and the least frequently-cited emotions, respectively. Overall, the negative emotions were reported more frequently in complicated search in comparison with the simple search. This demonstrated that any change in the difficulty level of search undertaking would cause users to exhibit different types of emotions.
ملخص الجهاز:
مقدمه و بيان مسئله در حال حاضر وب جهان گستر بـه عنـوان فضـايي منحصـربه فـرد، يکـي از کانـال هـاي اصـلي اطلاعات و ارتباطات محسوب مي شود (٢٠١٠ Macredie &Chen ) و موتورهاي جست وجو تبـديل به انگارة ١ غـالب براي يافتــن اطـلاعــات در محيــط وب شـده انـد ( Sahami, Mittal, Baluja, and ٢٠٠٤ Rowley)؛ به گونه اي که استفاده از موتورهاي جست وجو پس از پسـت الکترونيـک ، دومـين ميزان استفاده در محيط اينترنت را به خـود اختصـاص داده اسـت (٢٠٠٩ Barclay).
٦. يافته هاي پژوهش در اين بخش يافته هاي مربوط به هر سؤال پژوهش به اختصار ارائه خواهد شد: سؤال اول : در مراحل مختلف جست وجوي اطلاعات (جست وجوي آغازين ، پيونديابي ، مـرور و تمـايز)، کـدام يک از هيجان ها توسط کاربران بروز داده مي شود؟ در اين پرسش تلاش شد تا بر اساس مدل رفتار اطلاع يابي کاربران در محيط وب کـه توسـط «چـو» و همکـاران (٢٠٠٠ Choo, Detlor, and Turnbull) ارائـه شـده اسـت ، هيجـان هـاي مختلـف کـاربران در ٤ مرحلـۀ نخسـت ايـن مـدل شناسـايي شـود.
آزمون آماري مجذور کاي دو براي بررسي رابطۀ بين مراحل مختلف جست وجوي اطلاعات و نوع هيجان هاي کاربران (رجوع شود به تصویر صفحه) داده هاي جدول ٢ نشان مي دهد که چون سطح معنـاداري آزمـون برابـر بـا ٠/٠٠٠ اسـت و از سطح آلفاي تعيين شده ، يعني ٠/٠٥ کمتر است ، بنابراين مي توان گفت که بين هيجان هـاي مختلـف کاربران در مراحل چهارگانۀ بازيابي اطلاعات رابطۀ معناداري وجود دارد.