خلاصة:
در سال های اخیر، شرکت های بزرگ فن آوری اطلاعات مانند گوگل و آمازون و یاهو، سرویس های خود را در قالب رایانش ابری بر اساس زیر ساخت مراکز داده در نقاط مختلف جهان ارائه کرده اند. رایانش ابری، مجموعه ای از منابع (سخت افزار و نرم افزار و بسترها و سرویس ها) مجازی سازی شده با قابلیت دسترسی و استفاده ی آسان است که می توانند به صورت پویا در جهت تامین خواسته ی مشتری تغییر کند. بر همین اساس این پژوهش مدل پیشنهادی برای عوامل مؤثر پذیرش اکو سیستم رایانش ابری در ایران را در بخش های دانشگاه، صنعت و خدمات مورد بررسی قرار داده است. شناسایی عوامل موثر جهت پذیرش رایانش ابری با قابلیت تجاری سازی توسط واحدهای مختلف دانشگاهی، از جمله اهدافیست که خواستار همکاری نزدیک در یک اکو سیستم برای بخش های دولتی و صنعت با دفاتر مالکیت فکری دانشگاهها می باشد. تحقیق حاضر کاربردی بوده و از نظر نوع داده ها توصیفی- پیمایشی می باشد. ابزار تحقیق شامل مطالعات کتابخانه ای و جمع آوری اطلاعات و داده ها توسط مشاهده, مصاحبه های اولیه و مصاحبه های نظام مند و پرسشنامه می باشد. جامعه آماری پژوهش 100نفر از مدیران و کارشناسان بخش فناوری اطلاعات سازمان های بخش صنعت، خدمات و همچنین دانشگاه ها می باشند. و داده ها به کمک نرم افزار SPSS و تحلیل رگرسیون لجستیک مورد بررسی قرار گرفت. و مدل اکو سیستم ریانش ابری برای ایران در این سه بخش طراحی گردیده است و هم چنین مدل ارائه شده برای هر کدام از جوامع مورد تحقیق در این پژوهش، ابزار کارآمدی جهت بررسی پذیرش رایانش ابری در سایر سازمان های ایران خواهد بود.
ملخص الجهاز:
بر همـين اسـاس ، ايـن پژوهش مدل پيشنهادي براي عوامل مؤثر پذيرش اکو سيسـتم رايـانش ابـري در ايران را در بخش هاي دانشگاه ، صنعت و خدمات مورد بررسي قرار داده اسـت .
جامعـۀ آمـاري پـژوهش ١٠٠ نفـر از مـديران و کارشناسـان بخــش فنــاوري اطلاعــات ســازمان هــاي بخــش صــنعت ، خــدمات و همچنــين دانشگاه ها هستند و بر اين اساس مدل اکوسيستم رايانش ابري براي ايران در اين چکيده : سه بخش طراحي و همچنين ، مدل ارائه شده براي هر کدام از جوامع مورد تحقيق در اين پـژوهش ارائـه گرديده است که ابزار کارآمدي جهت بررسي پذيرش رايانش ابري در ساير سازمان هاي ايـران خواهـد بود.
بر اساس گفتۀ مؤسسه تحقيقاتي فورستر١، رايانش ابري تعداد زيادي از زيرساخت هاي کنتـرل شـده و قابل اندازه گيري مجازي است که قابليت ميزبـاني برنامـه هـا را دارد و مشـتري ايـن سـرويس ، بـر حسب اسـتفاده از آن ، هزينـۀ خـدمات را پرداخـت مـي کنـد (٢٠١٢ Hailu).
بنابراين ، با توجه به اهميـت ، مزايـا و چـالش هـاي بـه کـارگيري رايانش ابري در حوزه هاي مختلف ، اين مطالعه با ارائۀ مدل عوامل مؤثري کـه سـه بخـش صـنعت ، دانشگاه و خدمات دولتي هنگام به کارگيري رايانش ابري بايـد در نظـر گيرنـد، پايـه گـذاري شـده است .
بررسي پيش بيني پذيري مدل بخش خدمات (رجوع شود به تصویر صفحه) نتايج جدول فوق در بخش خدمات بيانگر اين است که در سازمان هاي خدماتي کـه رايـانش ابري را پذيرفته اند، متغيرهاي مستقل مدل با اطمينان ٩٢/٣ درصد توانسته اند متغيـر وابسـته را تبيـين کنند.