خلاصة:
سیستمهای پیشنهاددهنده بر اساس علایق و نیازمندیهای مشتری، کالاها و خدمات متناسب را به او پیشنهاد میدهند. استفاده از این سیستمها زمان جستوجوی مشتری را کاهش داده و کیفیت انتخاب وی را بالا میبرد. از طرفی، استفاده از اطلاعات زمینهآگاه در سیستم پیشنهاددهنده، مانند زمان و مکان خرید و عادات رفتاری کاربر به ارتقاء کیفیت و افزایش رضایتمندی مشتری کمک میکند. مشتریهای مختلف علایق و نیازهای متفاوتی دارند. به همین دلیل، فاکتورهای مؤثر بر خرید در آنها متفاوت است. کشف نیازهای مشتری بدون پرسش مستقیم از او و بهوسیله پردازش اطلاعات زمینهای، به افزایش کیفیت سیستم پیشنهاددهنده منجر میشود. در این مقاله، یک سیستم پیشنهاددهنده زمینهآگاه برای انتخاب گوشی تلفن همراه در گوشیهای مجهز به سیستمعامل اندروید طراحی و پیادهسازی شده است. این سیستم با استفاده از حسگرهای گوشی تلفن همراه کاربر اطلاعات زمینهای او را استخراج میکند. سپس، با استفاده از اطلاعات زمینهایِ بهدستآمده شاخصهای غیرمؤثر بر خرید گوشی جدید را حذف میکند. در نهایت، درخت سلسلهمراتبی شاخصها را ایجاد کرده و با استفاده از اطلاعات کاربر و ماتریس مقایسات زوجی به وزندهی شاخصهای مؤثر میپردازد. در نهایت، گوشی مناسب فرد به او پیشنهاد داده میشود. این سیستم با ترکیب روش غیرجبرانی حذفی و روش جبرانی فرایند تحلیل سلسلهمراتبی به انتخاب و پیشنهاد گوشی مناسب فرد میپردازد. در نهایت، سیستم پیشنهاددهنده زمینهآگاه در اختیار مشتریان گوشی تلفن همراه قرار گرفته و دو فاکتور رضایت از نتایج پیشنهادات و رضایت از رابط کاربری مورد ارزیابی قرار گرفته است. همچنین، یک پیشنهاددهنده سنتی و غیرزمینهآگاه نیز در اختیار آنها قرار میگیرد تا این دو فاکتور در دو سیستم با هم مقایسه شود. در نهایت، نشان داده میشود که استفاده از اطلاعات زمینهای، کیفیت پیشنهادات و رضایت مشتری را افزایش داده است. همچنین، بهدلیل کاهش تعداد فاکتورهای مؤثر بر خرید و در نتیجه، کاهش تعداد مقایسات زوجی، رضایت مشتری از رابط کاربری را نیز اندکی افزایش داده است.
Recommender systems suggest proper items to customers based on their preferences and needs. Needed time to search is reduced and the quality of customer’s choice is increased using recommender systems. The context information like time, location and user behaviors can enhance the quality of recommendations and customer satisfication in such systems. In this paper a context aware recommender system is designed and implemented in android smart phones to help customers select mobile phones. The system removes ineffective criteria on user’s purcheses using customer mobile phones’ sensor data. Then creates analytic hierarchy processing tree and computes weights. Finally the recommender system recommends proper mobile phone to user. The system selects and recommends suitable phones using combination of elimination method and analytic hierarchy processing (AHP). The context aware recommender system is used by mobile phone customers to assess recomendation satisfication and user interface design satisfication. In addition a traditional non-context aware recommender system is used by users to compare the recommendation results in two different systems. The article concludes that using context information can improve the recommendation quality and user satisfication. Because of decreasing criteria and pair-wised comparisions, the user interface design satisfication improves a little too.
ملخص الجهاز:
در ايــن مقالــه ، يــک سيســتم پيشــنهاددهندة زمينــه آگاه بــراي انتخــاب گوشــي تلفــن همــراه در گوشــيهاي مجهــز بــه سيســتم عامل اندرويــد طراحــي و پياده ســازي شــده اســت .
به عنــوان مثــال ، در سيســتم هاي پيشــنهاددهندة زمينــه آگاه قبلــي از علايــق موســيقي فــرد اســتفاده شــده و موســيقي جديــد بــه او پيشــنهاد ميشــود (٢٠١١ .
Chiru et al ;٢٠١٢)، موسـيقي (;Tan ;٢٠١٠ Lee, Cho and Kim ;٢٠١٠ .
lez-Crespo et alGonza) و آمــوزش الکترونيــک (٢٠٠٩ Bobadilla, Serradilla and Hernando ;٢٠٠٢ Zaiane)، سيسـتم هاي پيشـنهاددهندة مختلفـي طراحــي و پياده ســازي شــده اســت .
ايــن سيســتم بــا اســتفاده از فراينــد تحليــل سلســله مراتبي بــه انتخــاب گوشــي مناســب فــرد ميپــردازد و آن را بــا يـک سيسـتم پيشـنهاددهنده کـه از روش رتبه بنـدي بـراي انتخـاب گوشـي مناسـب بهـره ميبـرد، مقايســه ميکنــد.
روش تحقيق يکــي از مهم تريــن کارهــا بــراي افزايــش دقــت سيســتم پيشــنهاددهنده ، اســتفاده از شــاخص هاي مناســب بــراي تصميم گيــري بيــن گزينه هــا و انتخــاب گوشــي متناســب بــا علايــق و عــادات رفتــاري هــر فــرد اســت .
از آنجـا کـه عـادات رفتـاري هـر فـرد، منحصـر بـه خـود اوسـت ، تـلاش شـد بـا اسـتفاده از گوشـي فـرد اســتفاده کننده از سيســتم پيشــنهاددهنده ، عــادات رفتــاري او شناسايي شــده و مشــخص شــود کــه بـر اسـاس عـادات استخراج شـده ، کـدام يـک از شـاخص هاي زمينـه آگاه بـر خريـد او تأثيرگـذار بــوده و کــدام يــک نيســت .
در ادامـه ، فاکتورهـاي زمينـه آگاه مؤثـر بـر خريـد گوشـي همـراه و عـادات فـردياي کـه منجـر بـه وجـود يـا عـدم وجـود ايــن فاکتــور در درخــت سلســله مراتبي انتخــاب گوشــي ميشــود، آورده شــده اســت .