خلاصة:
پیاده روی یکی از پایدارترین روش های حمل ونقل بوده و می تواند از جنبه های مختلف کالبدی، اجتماعی، زیست محیطی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی سبب توسعه پایدار شهرها گردد. هدف اصلی از انجام این پژوهش ارائه الگوئی جهت ارزیابی قابلیت پیاده مداری در مسیرهای پیاده رو با استفاده از رویکرد mcdm در شهرداری منطقه 11 تهران میباشد. بنابراین عوامل موثر بر ارزیابی قابلیت پیاده مداری در مسیرهای پیاده رو شناسائی شده و روابط درونی و اولویت بندی این شاخص صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل 15 نفر از خبرگان شهرداری منطقه 11 تهران می باشد و پرسشنامه میان این تعداد توزیع گردید. پژوهش حاضر از نظر هدف در حیطه تحقیقات کاربردی و بر اساس ماهیت و روش، یک پژوهش توصیفی- پیمایشی است. نتایج این تحقیق نشان داد مهمترین عوامل ارزیابی قابلیت پیاده مداری در مسیر های پیاده رو عبارتند از: حمل و نقل و ترافیک، اجتماعی- اقتصادی، کالبدی، جذابیت و سرسبزی، امنیت، ایمنی، مبلمان و دسترسی. در گام اول به اولویت بندی معیارهای اصلی پژوهش پرداخته شد که مشخص گردید معیار امنیت در اولویت اول قرار دارد. معیار دسترسی در اولویت دوم و معیار مبلمان در اولویت سوم قرار دارد. در گام بعدی برای انعکاس ارتباطات متقابل میان معیارها از تکنیک دیماتل استفاده شد. بدین شکل که در ابتدا ماتریس روابط ارتباط مستقیم شاخصها تشکیل گردید. بر اساس نتایج معیار امنیت از بیشترین تاثیرگذاری برخورداری است. معیار حمل و نقل و ترافیک از میزان تاثیرپذیری بسیار زیادی برخوردار است. براساس محاسبات صورت گرفته و سوپرماتریس حد، مشخص گردید احیای هویت های تاریخی در اولویت نخست قرار دارد. عدم وقوع جرم و جنایت در این مسیر در اولویت دوم و کیفیت زیباشناختی معبر سومین شاخص با اهمیت است.
Walking is one of the most sustainable modes of transportation and can lead to sustainable development of cities in various aspects of the physical, social, environmental, cultural, economic and political aspects. The main purpose of this research is to provide a model for assessing the pedestrian capability in pavements using the mddm approach in the municipality of district 11 of Tehran. Therefore, factors affecting the assessment of pedestrian capability in pedestrian routes have been identified and internal relations and prioritization of this index have been made. The statistical population of the study consisted of 15 experts from the municipality of district 11 of Tehran. A questionnaire was distributed among these. The current research is applied in the field of applied research and based on the nature and method, a descriptive-survey research. The results of this study showed that the most important aspects of pedestrian capability assessment in pavement tracks are transportation and traffic, socioeconomic, physical, attractiveness and greening, security, safety, furniture and access. In the first step, prioritization of the main criteria of the research was dealt with, which determined that the security benchmark is in the first priority. The access criterion in the second priority and the furniture benchmark are in the top priority. The next step was to use the Demettle technique to reflect the interrelationship between the criteria. In this way, the matrix of direct relations of indicators was initially formed. Based on the results of the security standard, it has the greatest impact. The traffic and traffic criterion has a high degree of impact. Based on the calculations and the supermatrix limit, it has been shown that restoring historical identities is a priority. Non-occurrence of crime in this regard in the second priority and aesthetic quality is the third most important indicator.
ملخص الجهاز:
٢- پيشينه تحقيق − سبزعلي يمقاني و آل شيخ (غ ١٣٩) در پژوهش خود با عنوان "توسعه و ارزيابي يک شاخص قابليت پياده روي (مطالعه موردي: محلات شهر قم )" اين موضوع را بررسي کردند که دسترسي به پارکينگ داراي پايين ترين امتياز و اختلاط کاربري داراي بالاترين امتياز مي باشد.
− احمديان و همکاران (١٣٩٣) پژوهشي را تحت عنوان "ارزيابي شاخص هاي موثر در توسعه قابليت پياده مداري با تأکيد بر معيارهاي شهرسازي نوين با به کارگيري تکنيک فرايند تحليل شبکه اي ANP" را مورد بررسي قرار دادند که هدف از اين پژوهش ، ارزيابي و اولويت بندي شاخص هاي موثر در توسعه قابليت پياده مداري به منظور بهبود وضعيت پياده راه ها مي باشد.
با بکارگيري تکنيک فرايند تحليل شبکه ايANP شاخص هاي موثر در توسعه قابليت پياده مداري که از مباني نظري پژوهش استخراج شده است ، مورد سنجش و ارزيابي قرارگرفته و براساس ميزان نقش و اهميت ، اولويت بندي مي شوند.
غ- روش تحقيق اين پژوهش بر حسب گردآوري داده ها از نوع توصيفي مي باشد چرا که قابليت پياده مداري در مسير هاي پياده رو در شهرداري منطقه ١١ تهران را مورد ارزيابي قرار مي دهد.
جدول غ: معيارها و زيرمعيارهاي تحقيق (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود) ٦- نتيئه گيري و پيشنضاد اين پژوهش با عنوان ارائه الگوئي جهت ارزيابي قابليت پياده مداري در مسير هاي پياده رو در شهرداري منطقه ١١ تهران صورت گرفته است .