خلاصة:
چکیده: امروزه شاهدیم که در تمامی کشورها، برای امر مصرف فرهنگی برنامهریزی میکنند، به این معنا که دولتها با سیاستهایی که اتخاذ میکنند، درصدد این هستند تا بتوانند، الگوی مصرف فرهنگی مختار خویش که خود آن را نمایندگی میکنند در تمامی سطوح جامعه گسترش دهند. بسامد بالای پرداخت رهبران انقلاب اسلامی در پرداخت به مفاهیم سبک زندگی به طور عام و کالاهای فرهنگی به طور خاص، نشانگر بحرانی بودن یا بحرانیشدن این موضوع است و نقطهی عزیمت این بحران نبود گفتمانی واحد و متحد در پرداختن به مسئلهی مصرف فرهنگی است. در تحقیق پیش رو که پارادایم کیفی بر آن حاکم است، سوال اصلی این است که گفتمان رهبران انقلاب اسلامی در حوزه مصرف فرهنگی چیست و بر همین اساس با پیادهسازی مراحل پنجگانهی «روش تحلیل گفتمان پدام» بر روی 1180 فیش استخراج شده از بیانات و اندیشههای رهبران انقلاب اسلامی و بر مبنای دیدگاه «فهم نظام پویای اندیشهی ولیّ» منطبق بر الگوی «متفکرمحوری»، سعی در استخراج و تبیین عناصر و دالهای گفتمانی رهبران انقلاب اسلامی و نهایتا تبیین الگوی گفتمانی آنها در حوزهی مصرف فرهنگی داشتهایم. بر اساس یافتههای این تحقیق، گفتمان مصرف فرهنگی در اندیشه رهبران انقلاب اسلامی شامل پانزده عنصر اساسی از جمله: هویت اسلامی و ایرانی، هویت انقلابی، عدالت اجتماعی، زبان و ادبیات فارسی، تاریخ اسلام و ایران و گرایش به وطن، سرزمین، ارزشها و نمادهای ملی، اخلاق اجتماعی، جامعهپذیری و فرهنگپذیری، تبادل و ارتباطات فرهنگی ملی و فراملی، استقلال و خودباوری ملی و دینی، مهارتهای بندگی و زندگی است که این عناصر ایدئولوژیک بر اساس پنج بعد بینش، دانش، گرایش، روش و کنش مصرف فرهنگی پیوندیافته و حول محور دال مرکزی مصرف فرهنگی توحیدی در زمینههای ایرانیت، اسلامیت و فرهنگ و در سه هدف کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت قوام یافتهاند. کلمات کلیدی: مصرف فرهنگی، مصرف، سیاست فرهنگی، فرهنگ و مصرف، تحلیل گفتمان، امام خمینی، امام خامنهای
Today, we see that in all countries, cultural consumption is planned, in the sense that governments, with policies, seek to be able to expand their pattern of autonomous cultural consumption at all levels of society. These policies may be based on a system of values and norms and are desired by the people, or they may be a reproduction of religion in the field of culture or ideologies of the ruling class. Looking at it from any perspective, we find that understanding how politicians and elites view cultural consumption in a society is absolutely essential. In this research on qualitative paradigm, the main question is what is the discourse of the two Imams of the Islamic Revolution in the field of cultural consumption. "Wali's Thought" in accordance with the "thinker-centric" model, we have tried to extract and explain the elements and signs of discourse and finally explain the discourse model of the two Imams in the field of cultural consumption. According to the results of this study, the discourse of cultural consumption in the thought of the Imams of the Islamic Revolution includes fifteen basic elements that these ideological elements are based on five dimensions of insight, knowledge, orientation, method and action of cultural consumption and around the central sign of monotheistic cultural consumption in Islam , Culture and Iranianness and are consolidated in three goals: short, medium and long term.