خلاصة:
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی میزان توجه به آموزش محیط زیست در کتابهای درسی مقطع ابتدایی است. با توجه به هدف مورد نظر و ماهیت موضوع، از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کتابهای درسی مقطع ابتدایی میباشد که برای دستیابی به هدف پژوهش، کتابهای درسی پایه سوم ابتدایی در سال تحصیلی 95-94 بعنوان نمونه انتخاب و مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتهاند. واحد تحلیل در این پژوهش جملات و تصاویری است که مرتبط با عوامل چهارگانه زیستی آب، هوا، خاک و صوت درکتابهای درسی وجود داشته است و به طورمستقیم یا غیر مستقیم به محیط زیست مربوط میشوند.
نتایج بدست آمده نشان میدهد که در رابطه با آموزش محیط زیست، تصاویر موجود در کتابهای درسی بیشتر از متن و جمله بوده است. بیشترین فراوانی در بخش تصویر مربوط به کتاب مطالعات اجتماعی و کمترین فراوانی مربوط به کتاب فارسی نوشتاری میباشد. در بخش متن نیز بیشترین فراوانی مربوط به کتاب فارسی خوانداری است و در کتابهای ریاضی، قرآن و علوم تجربی هیچ متن و نوشتهای در رابطه با محیط زیست وجود نداشته است.
The main objective of the study is the attention level to environmental education in primary school textbooks. Due to the intended purpose and nature of the subject, the content analysis method was used. The study population was consisted of primary school textbooks that to achieve this goal, third-grade textbooks in the 95-94 school year were selected and analyzed as the sample research. The unit of analysis in this study are text books sentences and images that are associated with the four biological factors : water, air, soil and sound and directly or indirectly are related to the environment.The results showed that in relation to environmental education, images are more than sentencs and texts in primary school textbooks. Regarding pictures, the highest frequency belonged to the Social Training text books and the least to Persian writing books. For texts also the highest frequency belonged to Persian reading books and there was no images or sentences related to environment in other books, that is Quran, Mathematics or empherical sciences