خلاصة:
هدف: هدف از این پژوهش بررسی چگونگی اثرگذاری برنامه درسی پنهان بر احساس تعلق به مدرسه دانشآموزان دوره ابتدایی است. روش: به این منظورازروش آمیخته یا ترکیبی در این پژوهش استفاده شد که در بخش کمی، روش تحقیق مورداستفاده روش پیمایشی از نوع مقطعی و در بخش کیفی از روش بررسی موردی (پژوهش پدیدار شناختی از نوع تجربه زیست شده) استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه 39 مدرسه ابتدایی پسرانه ناحیه 3 آموزشوپرورش شهرشیراز در سال تحصیلی 95-94 است. تعداد نمونه مورد پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی 8 مدرسه و طول مدت مشاهده از ابتدا تا انتهای سال تحصیلی 95-94 بوده است. برای جمعآوری اطلاعات متناسب با ماهیت موضوع پژوهش و روش تحقیق مورداستفاده از ابزارهای زیر استفاده شده است: 1- پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه بری، بتی و وات. 2- فرمهای مشاهده سنج محقق ساخته با مقیاس درجهبندی لیکرت باروش واقعه نگاری. 3- مصاحبه با روش سوالات استاندارد شده و روش گفتگوهای غیررسمی به منظور تجزیهوتحلیل اطلاعات دربخش کمی از همبستگی پیرسون و تجزیه وتحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شده است. یافتهها: نتایج رگرسیون چندگانه بین برنامه درسی پنهان بااحساس تعلق به مدرسه دانشآموزان همبستگی چندگانه 435/0 را نشان میدهد که درسطح اطمینان 95% معنادار است. با توجه به ضریب تبیین مشخص شد که 19 درصد احساس تعلق به مدرسه دانشآموزان متاثراز برنامه درسی پنهان است. همچنین به منظور تجزیهوتحلیل اطلاعات در بخش کیفی از نظرات صاحبنظران برنامه درسی پنهان و روانشناسی پرورشی استفاده شد که نتایج تجزیهوتحلیل کیفی یافتهها نشان داد که در اکثر مدارس و کلاسهای درس مورد مشاهده دانشآموزان تحت تاثیر آثار برنامه درسی پنهان قرار داشتند که این آثار بهطور مستقیم و غیرمستقیم براحساس تعلق به مدرسه آنها تاثیر عمیق و پایداری میگذاشت.
Purpose: The purpose of this survey is the influence of hidden curriculum on primary school student connectedness. Method: Quantitative (cross sectional survey) and qualitative (case study method based on phenomenological investigation of the lived experience) research methods were used. Statistical population was all 39 elementary school in district 3 in Shiraz. The number of sample using random sampling were 8 school and the period of observation was from the beginning to the end of the school year 94-95.To collect appropriate information the following tools have been used:1-School connectedness questionnaire Berry, Betti & Watt.2- Self-designed forms by Likert rating scale.3- Interviews and informal conversations with standardized questions. Findings: Quantitative data analysis was base on pearson correlation and multiple regression. Multiple regression results between hidden curriculum and school connectedness show solidarity 0.435 that in confidence level 95% is meaningful. According to the coefficient of determination 19% of primary school student connectedness is affected by the hidden curriculum. Also qualitative analysis based on experts' opinions in hidden curriculum and educational psychology shows that in most schools and classrooms, students were affected by the effects of hidden curriculum. Results showed that these effects directly and indirectly left a deep and lasting impact on their school connectedness.
ملخص الجهاز:
تبيين اثر برنامه درسي پنهان بر احساس تعلق به Explanation of the impact of hidden curriculum on school connectedness of مدرسه دانش آموزان دوره ابتدايي primary school students بهزاد نوروزي چگيني ١*، علياکبر شيخي فيني ٢، B.
همچنين به منظور educational psychology shows that in mostتجزيه وتحليل اطلاعات در بخش کيفي از نظرات صاحب نظران برنامه schools and classrooms, students were affected bythe effects of hidden curriculum.
کلاس هاي درس مورد مشاهده دانش آموزان تحت تأثير آثار برنامه درسي پنهان قرار داشتند که اين آثار به طور مستقيم و غيرمستقيم school curriculum, hidden KeyZords: براحساس تعلق به مدرسه آن ها تأثير عميق و پايداري ميگذاشت .
علت انتخاب دوره دوم مقطع ابتدايي براي پژوهش از يکسو آن بود که برنامه درسي پنهان تأثيرات خود را در طول سال هاي تحصيلي براحساس تعلق ميگذارد، از سوي ديگر دانش آموزان اين مقطع که در مرحله شکل گيري هويت قرار دارند، بيشتر تحت تأثير محيط اجتماعي مدارس قرار ميگيرند.
براي جمع آوري اطلاعات متناسب با ماهيت موضوع پژوهش و روش تحقيق مورداستفاده از ابزارهاي زير استفاده شد: ١- پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه بري، بتي و وات ٢- فرم هاي درجه بنديشده مشاهده سنج با مقياس ليکرت و روش واقعه نگاري ٣- مصاحبه با روش سؤالات استاندارد شده و روش گفتگوهاي غيررسمي.
با توجه به هدف تحقيق به منظور بررسي اثر برنامه درسي پنهان بر احساس تعلق به مدرسه دانش آموزان و پاسخگويي به سؤال هاي پژوهش علاوه بر مشاهده ، از مصاحبه با دو روش سؤالات باز استاندارد شده و روش گفتگوهاي غيررسمي استفاده شد.