خلاصة:
هدف: این پژوهش به مطالعه نقش اخلاق حرفهای معلمان در انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان متمرکز گشته است. لذا این پژوهش روابط متغیرهای اخلاق حرفهای معلمان و انگیزش درونی، انگیزش بیرونی و بیانگیزگی دبیران دوره متوسطه را در غالب مدل معادلات ساختاری مورد آزمون قرار میدهد روش: جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان و معلمان دختر و پسر دوره متوسطه اول شهرستان دورود در سال تحصیلی 95-94 میباشند. حجم نمونه پژوهش با استفاده از فرمول نمونه گیری کوگران و با خطای پنج درصد شامل 600 دانش آموز دختر و پسر و 120 دبیر دوره متوسطه اول بوده که به روش نمونهگیری خوشه ای چند مرحلهای انتخاب گردیده اند. برای جمعآوری اطلاعات پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته ارزیابی اخلاق حرفهای معلمان و پرسشنامه ارزیابی انگیزه پیشرفت تحصیلی والراند(1992) استفاده شده است. پایایی پرسشنامه محقق ساخته از طریق ضریب آلفای کرونباخ 923/0 بهدست آمده است و پایایی پرسشنامه والراند از طریق ضریب آلفای کرونباخ 85/0 بهدست آمده است. روایی محتوایی هر دو پرسشنامه توسط متخصصین مورد تأیید قرار گرفته است. یافتهها: نتایج پژوهش نشان میدهد اخلاق حرفهای معلمان مورد مطالعه بالاتر از حد میانگین جامعه میباشد و میانگین انگیزش تحصیلی درونی و بیرونی دانشآموزان مورد مطالعه از میانگین مورد انتظار بیشتر است. همچنین روابط ساختاری بین دادههای متغیرهای اخلاق حرفهای و متغیرهای انگیزش تحصیلی با استفاده از روش تحلیل معادلات ساختاری نشان میدهد که مدل تجربی از برازش خوب و معناداری برخوردار است و رابطه مثبتی بین اخلاق حرفهای و انگیزش تحصیلی بیرونی و درونی وجود دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان میدهد تفاوت معناداری در نمره ارزیابی اخلاق حرفهای معلمان بر اساس جنسیت، مقطع تحصیلی و نوع مدرسه(شهری- روستایی) وجود دارد. میانگین نمرات اخلاق حرفهای معلمان زن به طور معناداری بیشتر از معلمان مرد میباشد. و میانگین نمرات متغیرهای اخلاق حرفهای (احترام، اعتماد و عدم تبعیض) در معلمان روستایی بالاتر از معلمان شهری است.
Aims and scope: This study focused on the role teachers’ professional ethics on of students’ achievement motivation. Hence, this study examined the relationship between the variables of teachers' professional ethics and intrinsic and extrinsic motivation of secondary school teachers in the form of structural equation modeling.
Method: The sample size consisted of 600 high school boys and girls’ students and 120 teachers using Cochran sampling formula with five percent sampling error. The subjects were selected using multistage cluster sampling. To gather research data two questionnaires were used to evaluate the professional ethics of teachers (made by researchers) and student’s achievement motivation (Valrand, 1992). The reliability of the questionnaires was confirmed through Cranach’s alpha coefficient. The content Validity of the questionnaires was confirmed by experts.
Results: Using analysis, structural equation modeling, the relationships between variables of teacher’s professional ethics and student’s achievement motivation were tested. The results showed that the experimental model has good fitness and there are positive significant relationship between professional ethics and internal and external achievement motivation. In addition, the results indicated there was significant difference in the scores of teachers' professional ethics on the basis of gender, educational level and type of school (urban-rural). Average scores of female teachers’ professional ethics significantly were higher than male teachers and the average scores of professional ethics (respect, trust and non-discrimination) in rural teachers were higher than urban teachers.
ملخص الجهاز:
نقش اخلاق حرفه اي معلمان در تقويت انگيزش The role of professional ethics of teachers in پيشرفت تحصيلي دانش آموزان improving student achievement motivation عباس خاکپور١*، حسين درويشي ٢ A.
دانشجوي کارشناسي ارشد دانشگاه ملاير student University of Malayer Educational Sciences چکيده Abstract هدف : اين پژوهش به مطالعه نقش اخلاق حرفه اي معلمان در Aims and scope: This study focused on the roleانگيزش پيشرفت تحصيلي دانش آموزان متمرکز گشته است .
Hence, this study اين پژوهش روابط متغيرهاي اخلاق حرفه اي معلمان و انگيزش examined the relationship between the variablesدروني، انگيزش بيروني و بيانگيزگي دبيران دوره متوسطه را در of teachers' professional ethics and intrinsic andغالب مدل معادلات ساختاري مورد آزمون قرار ميدهد extrinsic motivation of secondary school teachers in the form of structural equation روش : جامعه آماري پژوهش شامل کليه دانش آموزان و معلمان modeling.
The results يافته ها: نتايج پژوهش نشان ميدهد اخلاق حرفه اي معلمان مورد showed that the experimental model has goodمطالعه بالاتر از حد ميانگين جامعه ميباشد و ميانگين انگيزش fitness and there are positive significantتحصيلي دروني و بيروني دانش آموزان مورد مطالعه از ميانگين relationship between professional ethics andinternal and external achievement motivation.
همچنين روابط ساختاري بين داده هاي In addition, the results indicated there wasمتغيرهاي اخلاق حرفه اي و متغيرهاي انگيزش تحصيلي با 'significant difference in the scores of teachersprofessional ethics on the basis of gender, استفاده از روش تحليل معادلات ساختاري نشان ميدهد که مدل urban)educational level and type of school تجربي از برازش خوب و معناداري برخوردار است و رابطه مثبتي ’Average scores of female teachers .