خلاصة:
هدف: هدف کلی این پژوهش بررسی تناسب محتوا و شیوههای آموزش حسابداری در مقطع کارشناسی ارشد با مهارتهای موردنیاز در بازار کار است.
روش: جامعه آماری پژوهش حاضر شامل اساتید دانشگاه، دانشجویان مقطع دکترای حسابداری و اعضای جامعه حسابداران رسمی ایران در سال 96-1395 است. پژوهش حاضر از لحاظ نوع و ماهیت تحقیق، از نوع توصیفی و پیمایشی است. دادههای این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم هر طبقه 658 نفر بهعنوان نمونه انتخاب گردید و در نهایت 458 پرسشنامه جمعآوری شده است. در این پژوهش برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است. دادههای پژوهش پس از جمعآوری با استفاده از نرمافزار آماری spss تحلیل شدند. درنتیجه برای تجزیهوتحلیل اختلاف ناشی از دیدگاههای طیف جامعه آماری از آزمون آنالیز واریانس یکطرفه استفاده شده است. روایی این ابزار با توجه به نظرات گروهی از اساتید و صاحبنظران، پس از اعمال نقطهنظرات اصلاحی آنان، به اثبات رسید و در ارزیابی پایایی پرسشنامه، از آزمون آلفای کرونباخ (0.76) استفاده شده است.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان میدهد که محتوای آموزشی برنامه حسابداری جهت آمادهسازی فارغالتحصیلان برای انجام وظایف ابتدایی حسابداری شرکتها مناسب است. لیکن این محتوا در آمادهسازی دانشجویان برای انجام وظایفی با مهارتهایی در سطوح بالاتر مانند حسابرسی، طراحی سیستم و تصمیمگیری کافی و مناسب ناست.
Purpose:The research focuses on investigating the appropriateness of the content and methods of education accounting at the MA with the required skills in the job market.
Method:The statistic society is university professors, Accounting PhD Students and members of the Iranian Society of CPAs year 2016-2017. The current study in terms of research type went by applied and descriptive study. the data of this study was selected using stratified random sampling method according to the volume of each level of 658 people as a sample, and in the end, 458 questionnaires were collected. In this study, the questionnaire was used to collect data from the questionnaire. the research data were analyzed using spss statistical software. Analyzing the different perspectives from the range of statistical analysis, one-sided analyses test has been used. Content validity with respect to the opinions of a group of professors and experts, after the opinions of corrective actions they proved. In assessing their liability of the questionnaire, the Cranach's alpha test(0.76) was used.
Findings:Research results show that the educational content of the program is to prepare graduates for accounting, corporate accounting is appropriate for elementary tasks. But the content with the skills to prepare students for higher-level tasks such as auditing, planning and decision-making system is not adequate the participants.
ملخص الجهاز:
فصلنامه علمي پژوهشي تدريس پژوهي Journal of Research in Teaching سال ششم – شماره سوم – پاييز ١٣٩٧ صفحات :٢٣٣-٢١٨ Vol 6, No 3, Autumn 2018 بررسي تناسب محتوا و شيوههاي آموزش حسابداري InveVtigating the AppropriateneVV of the Content and MethodV of Accounting )کارشناسي ارشد( با مهارتهاي موردنياز بازار کار: از Education )MA( with the Labor Market ديدگاه دانشجويان، اساتيد دانشگاه و اعضاي جامعه Required SkiOOV: From the PerVpective of Accounting PhD StudentV, UniverVity حسابداران رسمي ايران ProfeVVorV and MemberV of the Iranian رضا جامعي ١* Society of CPAV R.
در نتيجه بين ديدگاه دانشجويان دکتري حسابداري، اساتيد دانشگاه و اعضاي جامعه حسابداران رسمي در مورد تناسب محتوا و شيوه هاي آموزش حسابداري (مقطع کارشناسي ارشد) با يادگيري مهارت هاي پايه شامل حسابداري شرکت ها و مؤسسات تفاوت معناداري وجود ندارد.
در نتيجه بين ديدگاه دانشجويان دکتري حسابداري، اساتيد دانشگاه و حسابداران رسمي در مورد تناسب محتوا و شيوه هاي آموزش حسابداري (مقطع کارشناسي ارشد) با يادگيري مهارت هاي حسابرسي و تصميم گيري و گزارشگري تفاوت معناداري وجود دارد.
در نتيجه بين ديدگاه دانشجويان دکتري حسابداري، اساتيد دانشگاه و اعضاي جامعه حسابداران رسمي در مورد تناسب محتوا و شيوه هاي آموزش حسابداري )مقطع کارشناسي ارشد( با يادگيري مهارت هاي پژوهشي شامل تجزيه وتحليل و طراحي سيستم حسابداري تفاوت معناداري وجود دارد.
نتايج حاصل از آزمون فرضيه اول پژوهش نشان ميدهد که تفاوت معناداري بين ديدگاه هاي پرسش شوندگان در ارتباط با تناسب محتوا و شيوه هاي آموزش حسابداري (مقطع کارشناسي ارشد) با يادگيري مهارت هاي پايه شامل حسابداري شرکت ها و مؤسسات ، وجود ندارد.