خلاصة:
هدف: هدف این پژوهش بررسی راهکارهای اجتماعی پیشگیری از بزهکاری توسط خانواده، مدرسه و رسانه است. پیشگیری اجتماعی از مجموعهای اقدامات تشکیل میشود که به انواع محیطهای فرد تأثیر میگذارند که این محیطها در فرآیند جامعهپذیری یک فرد نقش داشته و دارای کارکردهای اجتماعی هستند. در این راستا مدرسه، خانواده و رسانه در یک مقطع زمانی ویژه مؤثرند. دغدغه پیشگیری اجتماعی تربیت و آموزش صحیح است و بر اساس تئوریهای فرآیند اجتماعی، بزهکاری تابعی از جامعهپذیری افراد است. نهادهای اجتماعی (خانواده و مدرسه) دارای کارکردی آموزشی و تربیتی هستند و اگر رسالت خود را بهدرستی انجام ندهند، اولین خلل در زمینۀ جامعهپذیری فرد ایجاد شده و درواقع زمینه ارتکاب جرم فراهم میشود.
روش: روش تحقیق در این مقاله بهصورت تحلیلی توصیفی از نوع کیفی است و روش گردآوری دادهها بهصورت کتابخانهای است که از منابع مدون شامل قوانین، کتابها، رسالهها و مقالات استفاده شده است که پس از گردآوری مطالب، به تجزیه و تحلیل این موارد پرداخته شده است.
یافتهها: یافتهها نشان میدهد که بهبود نظام آموزشی و گنجاندن دروس مروج قانون و قانون پذیری در کتب درسی و استفاده از برنامههای حمایتی ناظر به خانواده و هدایت درست برنامههای رسانهها میتوانند راههای مؤثری در جهت حمایت از کودکان در معرض خطر باشد.
Purpose: The purpose of this research is to investigate social strategies for prevention of misdemeanor by family, school and media. Social prevention includes measures affecting all kind of individual’s environments these environments play role in the socialization of a person, and have social functions. In this connection, school, family, and media are effective at a time juncture. The concern of social prevention is proper training & education. On the basis of theories of social process, delinquency is a function of individuals socialization. Social institutions (family and school) have one instructional and one educational function, if they do not perform their duties in the best possible way, the first defect will be made in the individual’s socialization, and in fact the way will be paved for committing a crime.
Method: the methodology in this research is a descriptive-analytic study of the type of qualitative and data collection method as a library of codified sources including laws, books, monographs, and articles that have been used to analyze these items after collecting the contents.
Findings: the findings show that improving the educational system and the inclusion of law-making courses and rules of law in textbooks and the use of supportive and family-sponsored programs and the right guidance of media programs can be effective ways to support children at risk.
ملخص الجهاز:
فصلنامه علمي پژوهشي تدريس پژوهي Journal of Research in Teaching سال ششم– شماره چهارم – زمستان ٧٩٣١ صفحات: ٣٥٤-٣٢٢ Vol 6, No 4, Winter 2019 Role of Family, School and Media in نقش خانواده، مدرسه و رسانه در پيشگيري از وقوع Preventing Crime, with Emphasis on جرم با تأکيد بر معيارهاي بينالمللي حاکم بر تعهد International Standards Governing the Commitment of Governments to دولتها در آموزش افراد Training Individuals 2 شهرام محمدي ١*، طيبه بيژني ميرزا ٢، مهدي حاتمي ٣ Sh. Mohammadi1*, T.
خانواده و پيشگيري از بزهکاري وظيفه خانواده است که فرزندان خود را براي يک زندگي مستقل و سالم در آينده و در جامعه آماده کند بهطوريکه فرزندان علوه بر اينکه بتوانند در مواجهه با هر برخوردي از سوي اعضاي جامعه و هر مشکلي که بر سر راه او قرار مي گيرد با توانمندي تدبير کرده و راه موفقيت و پيشرفت خود را باز کنند و به راههاي منحرفانه و خلفکارانه هم به هر دليلي چه به خاطر کمبودهاي اقتصادي و چه مسائل عاطفي کشيده نشوند؛ اما در اين مورد نبايد تمام تکاليف تربيتي فرزندان را بر عهده خانواده گذاشت و با اين کار براي جامعه بهطور اعم، مسئولين و نهادهاي مختلف بهويژه نهاد تأثيرگذار مدرسه بهطور اخص هيچ گونه وظيفهاي متصور نشد و بدون کمک و مساعدت به خانواده، از خانواده انتظار تحويل دادن فرزندي با خصوصيات عالي داشت؛ بنابراين بايد رابطه خانواده با مدرسه و اولياي مدرسه احياء شده و در مدرسه به نقش و اهميت خانواده در تربيت فرزندان اهميت بيشتري داده شود و داراي ضمانت اجرايي باشد تا کودکان درصدد جلب رضايت و خشنودي خانواده از رفتار خود شوند و همچنين کودکان و نوجوانان در صورت جلب رضايت خانواده به خاطر رفتارهاي خوب خود در خانه، در مدرسه نيز مورد تشويق قرار گيرند تا به اين صورت کودکان از همان سنين اوليه به اهميت جلب نظر خانواده و احترام و حرمتي که جامعه براي خانواده قائل است واقف شوند تا سعي در جلب نظر خانواده در رفتارهاي خود نمايند.