خلاصة:
فناوری اطلاعات بهعنوان یک زیرساخت جدید توجه زیادی را به تأثیر خود در سازمانهای ورزشی جلب کرده است. امروزه ورزش و سازمانهای ورزشی برای حضور کارا و مؤثر در عرصههای مختلف ورزشی، اقتصادی و اجتماعی باید زیرساختهای فناوری را توسعه دهند. بنابراین هدف از تحقیق حاضر، ارائۀ مدل درختی توسعۀ زیرساخت فناوری اطلاعات سازمانهای ورزشی از دیدگاه خبرگان تربیت بدنی و ورزش است. روش انجام تحقیق کیفی و به لحاظ جمعآوری اطلاعات با استراتژی پدیدارشناسی و شیوۀ مصاحبۀ عمیق ساختارنیافته است. جامعۀ آماری تحقیق، گروه آشنا به موضوع خبرگان ورزشی (فعالان حوزۀ فناوری اطلاعات ورزش، استادان دانشگاه، نقشآفرینان فناوری و زیرساخت سازمانهای ورزشی) بودند، نمونهها از طریق روش گلولهبرفی انتخاب شدند و تعداد نمونههایی که با آنها تا رسیدن به اشباع نظری مصاحبه شد، 15 نفر بودند. یافتههای حاصل از مصاحبۀ عمیق با کدگذاری باز، محوری و انتخابی به مدل درختی زیرساخت فناوری اطلاعات در سازمانهای ورزشی رسیده که شایستگی کارکنان، قابلیت تنظیم، سازگاری، اتصال، سرعت، بخشبندی، امکانات و نوین بودن فناوری جزء محورهای اصلی این زیرساخت قلمداد شدند، برای اطمینان بیشتر از عوامل کدگذاریها با نرمافزار مکس کیو دی ای نسخۀ 12 و توسط دو کدگذار آشنا صورت گرفت و ضریب توافق 81 درصد حاصل شد. مدل مربوطه احتمالاً میتواند مدل توسعۀ زیرساخت فناوری در ورزش و سازمانهای ورزشی را تسهیل کند.
Information Technology as a new infrastructure has attracted much attention to its impact on sports organizations. Today, sports and sports organizations need to develop technology infrastructure for effective participation in fields of sport, economics, and society. Therefore, the aim of this study was to introduce a Tree model for information technology development of sports organizations from physical education and sports expertise's point of view. The research method was qualitative and in terms of data collection, it was phenomenological which was carried out in-depth interview approaches. The study population consisted of a group that has a good command of the issue, including sports experts (active individuals in the sports information technology field, university professors, technology contributors and entrepreneurs, and sports infrastructure organizations); data was collected using the snowball sampling method and it achieved theoretical saturation using the viewpoints of 15 experts. The results of the in-depth interviews were converted into the tree model of information infrastructure in sport organizations using the open, axial, and selective coding methods. findings show that IT personnel competency, Scalability Continuity, adaptability, connectivity, technology speed, Modularity, Facility and technology Modernity are the main pillars of these infrastructures, to ensure the consistency of the encoding factors, MAXQDA Software (Version 12) was used with two expert codifiers and the coefficient of agreement of 81 % was obtained. It seems the relevant model may be able to develop the technology infrastructure in sports and sports organizations.