خلاصة:
بخش قابل توجهی از جامعه ساکن در مناطق حاشیه نشین کودکان هستند. پژوهش حاضر به منظور بررسی
تاثیر آموزش تئوری ذهن بر مهارتهای اجتماعی، همدلی و سازگاری هیجانی کودکان مناطق حاشیه نشین
کرمان انجام گرفته است. کودکانی که با دریافت آموزش های کودکانه در ساعات فراغت و آزاد،
می توانند رشد اثربخش تری را تجربه کنند. بدین منظور از بین کودکان حاشیه نشین) شهر کرمان، ٤٠ نفر با
استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. روش پژوهش نیمه تجربی با پیش آزمون- پس آزمون
و گروه کنترل بود و از پرسشنامه های سازگاری هیجانی رابیو و همکاران ( ٢٠٠٧ )، مهارت های اجتماعی
ماتسون و همکاران ( ١٩٨٣ ) و همدلی شناختی و عاطفی موحدی نیا و شهابی فر ( ١٣٩٥ ) استفاده گردید.
برای تجزیه و تحلیل داده ها پس از بررسی پیش فرض های آزمون های پارامتریک مانند همگنی واریانس
درون گروهی و نرمال بودن توزیع داده ها، از تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج حاصل از این پژوهش
نشان داد که آموزش تئوری ذهن بر سازگاری هیجانی و مهارت های اجتماعی تاثیر مثبت و معناداری دارد.
اختلاف معناداری بین میانگین نمرات دو گروه در پس آزمون مهارتهای اجتماعی وجود دارد. به عبارت
دیگر آموزش تئوری ذهن بر مهارت های اجتماعی اثر دارد. همچنین باتوجه به اینکه سطح معنی داری
متغیر مستقل در دو شاخص همدلی عاطفی و نمره کل همدلی بیشتر از 0/5 است، می توان اذعان کرد که
در مجموع، فرض صفر تائید شده و فرض تحقیق رد می شود. به عبارت دیگر، آموزش تئوری ذهن بر
همدلی اثر ندارد
ملخص الجهاز:
تأثير آموزش تئوري ذهن بر مهارت هاي اجتماعي، همدلي و سازگاري هيجاني کودکان مناطق حاشيه نشين کرمان 2 عطا الله موحدي نيا١.
پژوهش حاضر به منظور بررسي تأثير آموزش تئوري ذهن بر مهارت هاي اجتماعي، همدلي و سازگاري هيجاني کودکان مناطق حاشيه نشين کرمان انجام گرفته است .
Wellman, Lane, Labounty, Olson 3.
C Finkenauer, C Meeus, W & Deković,M 6.
از اين روي اهميت انجام اين پژوهش از چند بعد قابل اعتنا است : نخست اين پژوهش به عنوان يکي از تازه ترين مطالعات اين حوزه به بررسي تأثير آموزش تئوري ذهن بر مهارت هاي اجتماعي، همدلي و سازگاري هيجاني در کودکان حاشيه نشين پرداخته است .
جدول ٤: نتايج آزمون تي مستقل جهت بررسي تفاوت نمرات پيش آزمون (به تصویر صفحه مراجعه شود) همدلي نمره کل همدلي ١/٨٢٤ ٢٨ ٠/٠٧٩ جدول نشان ميدهد که بين نمرات آزمودنيهاي دو گروه آزمايش و کنترل در تمام شاخص هاي پژوهش ، قبل از شروع آموزش ، تفاوت معناداري وجود نداشت (٠٠٥ بررسي فرضيات تحقيق فرضيه اول : آموزش تئوري ذهن بر سازگاري هيجاني اثر دارد.
نتيجه بررسي فرضيه نخست پژوهش نشان داد که آموزش تئوري ذهن بر مهارت هاي اجتماعي تأثير دارد.
به عبارت ديگر نتيجه بررسي فرضيه اصلي پژوهش نشان داد که آموزش تئوري ذهن بر مهارت هاي اجتماعي اثر دارد.
How are parental reactions to children’s emotions linked with Theory of Mind in children with Autism Spectrum Disorder?.
Effectiveness of social skills through social stories on social development of children with Autism and Autistic Behavior in Shiraz.