خلاصة:
کسب و کار الکترونیکی به عنوان یکی از زیرمجموعههای فن آوری اطلاعات و ارتباطات در دهه گذشته رشد بالایی را تجربه کرده است. به طور کلی رویکرد سیاست اکثر موسسات تجاری در پذیرش و به کارگیری کسب و کار الکترونیک در جهت ورود به بازارهای جهانی و جذب مشتریان جدید و موثر و کارا در این راستا میباشد. به عقیده زواس کسب و کار الکترونیکی عبارت است از تبادل اطلاعات از طریق شبکه اینترنتی در هر واحدی از زنجیره عرضه، چه در دررون یک شرکت یا بین شرکتها، بین شرکت و مشتری و یا چه بین بخش خصوصی و عمومی اقتصاد، چه توام با پرداخت پول باشد یا اینکه پرداختی صورت نگیرد. تحقیقات نشان داده است که از عوامل موثر بر شکست یک کسب و کار الکترونیک فقدان دانش پایهای کسب و کار, تبلیغ غیر موثر, تدارات ناکافی, ناتوانی در برآورده سازی نیاز مشتریان, استفاده نابجا از منابع مالی و بروز تغییر دررفتار مشتریان میباشد و از سوی دیگر کسب و کارهای موفق اغلب از نوع ترکیبی حقیقی و مجازی بوده وکه از زنجیره تامین قوی و همچنین دامنهای از مشتریان موجود بهره میبردهاند. در این مقاله سعی بر آن است که عوامل موثر بر موفقیت در بکارگیری کسب و کار و تجارت الکترونیک با بهرهمندی از خدمات فضای مجازی به واسطه استفاده از اینترنت مورد مداقه و بررسی عمقی و دقیق قرار گیرد.
ملخص الجهاز:
در این مقاله سعی بر آن است که عوامل مؤثر بر موفقیت در بکارگیری کسب و کار و تجارت الکترونیک با بهرهمندی از خدمات فضای مجازی به واسطه استفاده از اینترنت مورد مداقه و بررسی عمقی و دقیق قرار گیرد.
واژگان کلیدی: تجارت الکترونیک، کسب و کار الکترونیکی، سایت های تجاری، فن آوری اطلاعات بخش اول: بررسی و شناخت واژه تجارت الکترونیک در دنياي امروز، e به معني نفوذ و تأثير شديد اينترنت روي تمام امور و بخشهاي جامعه از جمله صنعت، تجارت و اقتصاد است.
اما در سايتهاي تجارت الكترونيك علاوه بر معرفي کالا يا خدمات، فروشنده امکان خريد بهنگام را نيز براي مشتريان مهيا نموده است و فروشنده از طريق اينترنت و با مراجعه به سايت فروشنده ميتواند کالا يا خدمات مورد نظر خود را انتخاب و سفارش خريد را همان جا صادر، پول را پرداخت و تحويل کالا يا خدمات خريداري شده را رديابي نمایند (شجاعی و ملکی زاده، 1383).
اما در سايتهاي تجارت الكترونيك علاوه بر معرفي کالا يا خدمات، فروشنده امکان خريد بهنگام را نيز براي مشتريان مهيا نموده است و فروشنده از طريق اينترنت و با مراجعه به سايت فروشنده ميتواند کالا يا خدمات مورد نظر خود را انتخاب و سفارش خريد را همان جا صادر، پول را پرداخت و تحويل کالا يا خدمات خريداري شده را رديابي نمایند (شجاعی و ملکی زاده، 1383).