خلاصة:
توانمندسازی برداشتن موانع رشد، ترغیب و تعهد به اهداف، ترغیب خطر پذیری، خلاقیت و نوآوری و قادر ساختن افراد به حل مشکل و افزایش مسئولیت است. علل و عوامل زیادی در افزایش توانمندسازی واحدهای اجرایی پلیس راهور موثر است که از مهمترین آنها منابع خود کارآمدی و شرایط سازمانی و راهبردهای مدیریتی در توانمندسازی کارکنان است. در راستای این هدف در این تحقیق سعی شده است به بررسی رابطه این عوامل بر توانمندسازی کارکنان اجرایی راهنمایی و رانندگی شهرکرد پرداخته شود. روش این تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی بوده است که جامعه آماری آن را کلیه کارکنان واحدهای اجرایی پلیس راهنمایی و رانندگی شاغل در شهرستان شهرکرد تشکیل دادهاند که از تعداد60 نفر از کارکنان واحدهای اجرایی تعداد 53 نفر به صورت تصادفی با قاعده آزمون کوکران به عنوان نمونه انتخاب گردید. برای گردآوری دادها از پرسشنامه استفاده شده که سؤالات پرسشنامه بر اساس پرسشنامه وتن و کمرون (1998) تنظیم شده است. پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 0.76برآورد شد. تجزیه و تحلیل دادها با استفاده از آزمون همبستگی وآزمون فریدمن و تحلیل رگرسیون با 95% احتمال انجام شده است. نتایج حاصله نشان داده که میان منابع خود کارآمدی، راهبردهای مدیریتی و شرایط سازمانی با مؤلفه توانمندسازی کارکنان رابطه معنیداری وجود دارد و به ترتیب راهبردهای مدیریتی و شرایط سازمانی و منابع خودکارآمدی بیشترین تاثیر را بر توانمندسازی کارکنان دارند به عبارتی چنانچه هر یک از عوامل یاد شده تقویت گردیده و توسعه پیدا کنند عملاً در نقش و تأثیر کمی کیفی امر توانمندی کارکنان مؤثر واقع میگردد.
Empowerment formidable barriers of growth, encouragement and commitment to goals, encourage risk-taking, creativity and innovation, and enabling individuals to solve the problem of increasing responsibility. Many factors increase the ability of the administrative Traffic Police unit , which is effectively the most important sources of self-efficacy and organizational and managerial strategies in empower the employees .for earning this goal in this study trying for consider relating this factor with Affecting Factors on empowerment employees administrative units Rahvr Shahrekords township. Used descriptive and measure mental way in this study that statistical population of this study were all employees administrative units Rahvr Shahr-e-kords township that from 60 employees selected 53 person randomly with cokaran regular sampling A questionnaire was used to collect data that Vtn questions based on questionnaires and Cameron (1998 ) is set . , And its reliability was estimated using Cranach's alpha 0.76. Analyze data using correlation tests, Friedman test and regression analysis with 95% probability done. . Results showed that between source of self –efficacy organizational and managerial strategies in empower the employees having meaningful relation and in order source of self –efficacy organizational and managerial strategies in empower the employees having great effort on empower the employees
ملخص الجهاز:
نتايج حاصله نشان داده که ميان منابع خود کارآمدي ، راهبردهاي مديريتي و شرايط سازماني با مؤلفه توانمندسازي کارکنان رابطه معنيداري وجود دارد و به ترتيب راهبردهاي مديريتي و شرايط سازماني و منابع خودکارآمدي بيشترين تاثير را بر توانمندسازي کارکنان دارند به عبارتي چنانچه هر يک از عوامل ياد شده تقويت گرديده و توسعه پيدا کنند عملا در نقش و تأثير کمي کيفي امر توانمندي کارکنان مؤثر واقع مي گردد.
قدرت بخشيدن و کمک به افراد است تا احساس اعتماد به نفس خود را بهبود بخشند عبارت است از واگذاري اختيار به غير مديران براي اتخاذ تصميمات مهم سازماني (واگنر و هولينک ٢٨:١٩٩٥) الگوي توانمند سازي (باون و لاولر) در الگوي «باون و لاولر١» دسترسي به اطلاعات نقش مهمي در تصميم گيري ايفا ميکند که موجب توانمند سازي مي شود ايشان عامل توانمندسازي را چهار جزء اساسي سازمان مي دانند: اطلاعات درباره عملکرد سازمان .
جدول ٩:آزمون فريدمن براي رتبه بندي عوامل راهبردهاي مديريتي {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} اين نتيجه نشان ميدهد که از نظر کارکنان واحدهاي اجرايي پيوند کار با نتايج و تشکيل گروه و مشارکت دادن کارکنان در تصميم گيري و انجام کارها وتفويض اختيار به کارکنان و ارائه اطلاعات دادن استقلال آزادي عمل در انجام امور واعتمادسازي در توانمندسازي کارکنان تاثير گذار است و در وهله اول ايجاد ارتباط بين کار با نتايج بيشترين تاثير را دارد.
جدول ١١:آزمون فريدمن براي رتبه بندي عوامل شرايط سازماني {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} اين نتيجه نشان ميدهد که از نظر کارکنان واحدهاي اجرايي حمايت کردن از کارکنان و الگوسازي و برانگيختگي هيجاني در توانمندسازي کارکنان تاثير گذار است ودر وهله اول حمايت کردن بيشترين تاثير را دارد.