خلاصة:
نرخ بالای ترک تحصیل، نمرات پایین آزمونها و افزایش اختلالات اجتماعی در مدارس شاخصهای برجستهای هستند که نشان میدهند آموزش و پرورش باید بر مبنای آن تغییر نماید و مدیریت باید به عنوان راه حلی برای مشکلات مطرح شود. در این مقاله به نحوی به بررسی ادبیات مدیریت مدارس موفق پرداخته میشود. در واقع تمرکز اصلی بر روی ادبیات بین المللی مدارس موفق، خصوصا یافتههای پروژه ISSPP میباشد. هدف اصلی بررسی و خلاصه کردن اصلیترین یافتههایی است که از مطالعه تجربی در زمینه مدیریت مدارس موفق بدست آمده است. برخی از این یافتهها بر ویژگیهایی از مدیران مدارس موفق تاکید دارد که باعث افزایش درجه اشتراکات این ویژگیها در بین مدیران مدارس موفق شده است. این یافتهها در قالب چند اصل مهم دسته بندی شدهاند که همه آنها توسط شواهد تجربی بسیار قوی پشتیبانی میشوند. با بررسی مقالات مرتبط با ویژگیهای مدیران موفق مشخص شد که دو مورد اول بیشترین شواهد را به خود اختصاص دادهاند. نتایج مطالعات مروری نشان میدهد که ما نیاز به تصحیح و تعریف مجدد از مدیران مدارس موفق در کشورمان و آنچه که آنها برای رسیدن به موفقیتها و پیشرفتهای تحصیلی دانش آموزان انجام میدهند، داشته باشیم
High drop-out rates, low test scores, and rising social disruptions in schools are prominent indicators that education should change based on that, and management should be considered as a solution to problems. This article reviews the successful school management literature. In fact, the main focus is on the international literature of successful schools, especially the findings of the ISSPP project. The main purpose is to review and summarize the main findings of the empirical study of successful school management. Some of these findings highlight characteristics of successful school principals that often increase their degree of homogeneity. These findings are categorized into several important principles, all of which are supported by very strong empirical evidence. The first two cases have the most evidence. The results of review studies suggest that we may need to correct and redefine today's school principals and what they are doing to achieve students' academic success.