خلاصة:
هدف از این پژوهش مروری بر روش پژوهش محور (IBSE) در آموزش زیست شناسی است. معلمان برای دستیابی به اهداف آموزشی خود نیازمند مجموعهای از مهارتها هستند. مدتهاست که معلمین و اساتید در تلاش برای انتقال مفاهیم به روشی بهتر، آسانتر و پربازدهتر هستند که این نیاز و تلاش، سبب ابداع و ایجاد روشهای نوین تدریس در نظام آموزش و پرورش شده است. یکی از این روشهای نوین تدریس به ویژه در علوم پایه روش تدریس پژوهش محور میباشد. روش این پژوهش توصیفی- تحلیلی است. در راستای این هدف در پژوهش حاضر، برای جمع آوری اطلاعات از روش مطالعات اسنادی استفاده شده است و به بررسی منابع چاپی و الکترونیکی پرداختهشده است. همچنین در این مقاله به ذکر تجربیاتی در تدریس کتاب زیستشناسی دوازدهم براساس این روش پرداخته شده است. نتایج به دست آمده نشان میدهد، روش آموزش علوم مبتنی بر پژوهش میتواند معلمان را در جهت پاسخ به چگونگی ایجاد روحیه پژوهش محور و انعطاف پذیر و همچنین تلاش در جهت آموزش فرایند تفکر به فرد یادگیرنده یاری دهد. تدریس زیست شناسی به وسیلهی این روش علمی میتواند علاوه بر درگیرکردن دانش آموز در فرآیند یادگیری، از استرس ناشی از سنگین بودن مطالب درسی بکاهد و دانش آموز را به یادگیری درس مشتاقکند.
The purpose of this study is to review the research-based approach (IBSE) in Biology education. Teachers need a set of skills to achieve their educational goals. Teachers and professors have long been trying to convey concepts in a better, easier and more efficient way, and this need and effort has led to the invention and creation of new teaching methods in the education system. One of these new teaching methods, especially in basic sciences, is research-based teaching method. The method of this research is descriptive-analytical. In line with this purpose, in the present study, the method of documentary studies has been used to collect information and the print and electronic sources have been studied. This article also mentions experiences in teaching the twelfth biology textbook based on this method. The results show that research-based science teaching methods can help teachers to respond to how to create a research-oriented and flexible spirit, as well as try to teach the thinking process to the learner. Teaching biology through this scientific method, in addition to involving the student in the learning process, can reduce the stress caused by the weight of the curriculum and make the student eager to learn the lesson.
ملخص الجهاز:
مدتهاست که معلمین و اساتید در تلاش برای انتقال مفاهیم به روشی بهتر، آسانتر و پربازدهتر هستند که این نیاز و تلاش، سبب ابداع و ایجاد روشهای نوین تدریس در نظام آموزش و پرورش شده است.
در این پژوهش، جزئیات مربوط به مسئلهی تحقیق را با گزارههای کلی مربوطه ارتباط داده و به تحلیل در اجرای روش تدریس پژوهش محور زیست شناسی دوازدهم براساس تجربه نویسندگان و توصیف آن اقدام شده است.
این روش آموزشی معلم محور یا کتاب محور نیست بلکه تدریس همراه با پرسشسازی برای دانشآموز یا دانشجو انجام میشود تا فراگیر بتواند به تجزیه و تحلیل مبانی علوم پایه بپردازد.
پیشنهادات تجربی در تدریس محتوای کتاب زیست شناسی دوازدهم بر اساس روش پژوهش محور کتاب درسی زیست دوازدهم بر اساس یکی از مباحث نوین علم زیستشناسی بنام مولکولهای اطلاعاتی تالیف شده است.
مفاهیم فرار و سنگین در قالب روش تدریس پژوهش محور، کاربردی و انتزاعی شده و در ذهن یادگیرنده نقش میبندد و همچنین این روش آموزشی منجر به تقویت روحیه پژوهشی در بین دانشآموزان میشود و به عنوان نیروی محرکه ای برای یادگیری است.
The Effectiveness of Inquiry Based Science Education in Relation to The Learners´ Motivation Types.
The results show that research-based science teaching methods can help teachers to respond to how to create a research-oriented and flexible spirit, as well as try to teach the thinking process to the learner.
Keywords: Education Biology, Research-oriented, Teaching Method, "IBSE".