خلاصة:
در منابع دینی به آراستگی ظاهری و باطنی توجه ویژهای شده و از آن در موضوع احکام پنجگانة تکلیفی، احکام وضعی و همچنین در باب تکالیف اخلاقمدار به عنوان تعهد و زمینهساز تکامل انسان، سخن به میان آمده است. در روابط خانوادگی بحث آراستن و آراستگی در باب تعهدات اخلاقی قرار دارد که تعهد و یا عدم تعهد به آن زمینهساز آرامش و یا اسباب نابسامانی در خانواده است. افراط در تمایل به آراستگی ظاهری به عنوان یک معضل اجتماعی مطرح است. از آنجا که اسلام برای انسان سعادتی جاودانه و بالاتر از سطح زندگی مادی متصور است، دستورات فراوانی را در زمینة قول و فعل نیکو در باب آراستگی اخلاقی و همچنین آراستگی ظاهری با حفظ حدود بیان نموده که رعایت آن موجب بهبود روابط همسران و حسن معاشرت ایشان است. آراستگی مردان در روایات معصومین علیهم السّلام سبب عفت زنان بیان شده است؛ لیکن این مفهوم اعم از آراستگی ظاهری و اخلاقی ایشان است و توجه صرف به آراستگی ظاهری بدون در نظر گرفتن موازین اخلاقی، عفت همسران را در پی نخواهد داشت. مقولة آراستگی به عنوان راهکار عملی اسلام در مقابل تفکر غیردینی و مادی در پاسداشت رابطۀ زوجیت مطرح است به گونهای که به بهبود رابطة انسان با خداوند میانجامد. تلطیف احساسات زنانه و ایجاد زمینة انس و الفت بیشتر از آثار مهم آراستگی در بهبود روابط عاطفی و کلامی همسران میباشد. همچنین آراستگی مردان در بهبود روابط جسمی و جنسی همسران موثر است و با دور ساختن ذهن از دایرة تخیلات نامتعارف سلامت معنوی همسران را تامین مینماید. همچنین آراستگی در روابط اقتصادی همسران نیز تاثیرگذار است و همه از آثار مهم برآمده از آراستگی مردان در بهبود روابط همسری و حفظ عفت است.
اهتمت المصادر الدینیة بالزینة الظاهریة و الباطنیةء وقد تناولت هذا الموضوع الأحکام
الخمسة, الأحکام التکلیفیة والوضعیة؛ کما ورد فی فصل الواجب الأخلاقی أن الزینة مقدمة
لتکامل الإنسان. فی الحقیقةء إن الزینة والتزین والاهتمام بالمظهرالخارجی لها اثر کبیر فی
الحفاظ علی العلاقات الأسریةء فالالتزام بها یعد مقدمة للشعور بالسکینة و الدعة کما أن
العکس صحیح. فاهمال المظهر الخارجی یسلب الراحة ویزعزع الاستقرار الأسری.
نلاحظ فی مجتمعنا المعاصر أن العدید قد اساء فهم معنی الزینة الظاهریة و اقبل علیها
بنهم غیر معتاد. فأضحت مشکلة اجتماعیة بادیة للعیان. فی الحقیقة الإسلام أراد للإنسان أن
یتخطی مستوی الحیاة المادیة التی تعشعش فی مخیلته لیصل بذلکک إلی السعادة الأبدیة
والخلود. ورد فی المصادر تعالیم دینیة کثیرة فی فصل زینة الأخلاق و الزینة الظاهریة مع
توضیح رعایة الحدود و الضوابط التی یجب أن یلتزم بها الأشخاص. فالالتزام بهذه الضوابط
یحسن من العلاقة بین الأزواج ویساهم فی ترسیخ دعائم الاستقرار الأسری.
ذکرت الروایات عن الأئمة الأطهارتڭة أن تزین الأزواج واهتمامهم بمظهرهم الخارجی
سبب قوی لعفة الزوجات. لکن من جهة أخری لا یجب أن نسیء الفهم حول مفهوم الزینة
ونجعلها فی إطار الظاهر فقط؛ الزینة تتعدی ذلک وتشمل القیم الأخلاقیة والعفة... .
الزینة والتزین هما طریقان عملیان فی الدین الإسلامی ویقابلان الفکر المادی العلمانیء
فالاستقرار العائلی یعزز من علاقة الإنسان بخالقه. جدیر بالذکر أن من الآثار الإیجابیة لتزین
الزوج هو انجذاب زوجته نحوه و استلطافها له وبالتالی تزداد الألفة بینهما وهذا ما یجعل العلاقة العاطفیة تسیر قدما نحو الطریق الصحیح. وأضیف علی ذاک أن تزین الزوج یحسن من
الأداء الجسمی والجنسی للزوجة فهو یجعلها تبتعد عن الخیالات الماجنة التی قد تجتاح ذهن
المرأة و تقودها نحو الاتحراف. وعلی الصعید الإقتصادی فإن اهتمام الرجل بمظهره الخارجی
یترک أثرا واضحا فی الاستقرار الاقتصادی للزوجین.
In religious sources, special attention has been paid to the outward
and inward beauty and it has been discussed in the subject of the five
obligatory rulings, the situational rulings, and also in the matter of
morally oriented duties as the basis of human development. In family
relationships, grooming and beautifying are about moral obligations,
the commitment or non-commitment to it can lead to peace or disorder
in the family.
Today, excessive beauty is a social problem. Since Islam has the
eternal glory and happiness for human beings in mind and it is
considered higher level than material life, it has given many
instructions about moral beauty as well as physical beauty by knowing
the limits, being mindful of the limit can result in improving the
relations between spouses and their good companionship.
Men’s grooming in the narrations of the Infallibles has been
expressed as the cause for women to hold on to their virtues. But this
concept includes both their physical and moral beauty. In other words,
just paying attention to appearance without considering moral
standards will not lead to chastity and virtue of spouses.
Grooming is considered as a practical solution of Islam against
material and secular thinking in protecting the marital relationship. In a
way that leads to the improvement of man's relationship with God. The
softening of feminine feelings and creating the ground for love and
affection are more important than the effects of grooming in improving
the emotional and verbal relations of husbands. Also, men's grooming
is effective in improving the physical and sexual relations with their
wives and by keeping the mind away from the unconventional
fantasies, it provides their spiritual health. Also neatness affects the
economic relations of the spouses.
ملخص الجهاز:
آراستگی مردان و تأثیر آن در بهبود روابط همسری از منظر اسلام اکرم السادات افضلي 1 چکیده در منابع دینی به آراستگی ظاهری و باطنی توجه ویژهای شده و از آن در موضوع احکام پنجگانة تکلیفی، احکام وضعی و همچنین در باب تکالیف اخلاقمدار به عنوان تعهد و زمینهساز تکامل انسان، سخن به میان آمده است.
از آنجا که اسلام برای انسان سعادتی جاودانه و بالاتر از سطح زندگی مادی متصور است، دستورات فراوانی را در زمینة قول و فعل نیکو در باب آراستگی اخلاقی و همچنین آراستگی ظاهری با حفظ حدود بیان نموده که رعایت آن موجب بهبود روابط همسران و حسن معاشرت ایشان است.
آراستگی مردان در روایات معصومین( سبب عفت زنان بیان شده است؛ لیکن این مفهوم اعم از آراستگی ظاهری و اخلاقی ایشان است و توجه صرف به آراستگی ظاهری بدون در نظر گرفتن موازین اخلاقی، عفت همسران را در پی نخواهد داشت.
ضرورت این مسأله در قول و فعل معصومین( مورد توجه قرارگرفته است؛ چنانچه مواردی از سفارش و تأکیدات مؤکد بر آراستگی مردان وجود دارد که به تأثیرات آراستگی و نیز عدم آراستگی پرداخته است، تا بدان جا که عفت زنان را وابسته به آراستگی مردان بیان مینماید و برخی نابسامانیها در روابط همسران را حاصل عدم آراستگی مردان بیان میدارد.
این سئوال پیش میآید که با توجه به روایاتی از امام رضا( که عفت زن را در گرو آراستگی همسر بیان میدارد؛ چرا شاهد برخی نابسامانیها و عدم تعهد برخی زنان به کانون خانواده هستیم؟ تحقیق حاضر برخلاف عرف جوامع، بر این پیش فرض استوار است که آراستگی و زینت مقولهای صرفاً زنانه نمیباشد و برخی برداشتهای نادرست از خصوصی بودن حریم خانواده، سبب غفلت زوجین از امر زینت و آراستگی در منزل شده است و این امر را تهدیدی برای نظام خانواده دانسته است.