خلاصة:
در عصر حاضر بر روشهای فعال تدریس مبتنی بر نظریات شناختی و ساختگرایانه تأکید میشود که فرض اصلی بر این است که هرچه میزان مشارکت دانشآموزان در آموزش افزایش یابد، یادگیری بیشتری صورت میگیرد، در این راستا، معلم نقش بسیار مهم و اساسی را بر عهده دارد، زیرا علاوه بر نقش هدایتی، حمایتی؛ سازمان دادن به فعالیتهای یادگیری دانشآموزان و رشد هماهنگ ابعاد وجودی آنان نیز به عهده اوست. پژوهش حاضر بهمنظور بررسی کاربردی روشهای تدریس فعال در آموزش مطالعات اجتماعی صورت گرفته است. بهمنظور دستیابی به اهداف پژوهش ابتدا روشهای فعال تدریس بررسی و سپس نمونه اجرایی هر روش تدریس آورده شده است. روش انجام تحقیق به صورت کتابخانهای و با رویکرد تحلیلی کاربردی است. نتایج تحقیق نشان میدهد روشهای تدریس ایفای نقش، کارت مشارکتی و گروههای کوچک در آموزش درس تاریخ کاربردی است. همچنین روشهای تدریس اعضای تیم، جستجوی موقعیت و گردش علمی ازجمله روشهای تدریس کاربردی در آموزش جغرافیا بیان شده است. یکی از بهترین روشهای تدریس درس جامعهشناسی، روش استقرایی و ساختگرایی عنوان شده است.
Nowadays, active teaching methods based on cognitive and constructivist theories are emphasized. The main assumption is that the more students participate in education, the more learning takes place. And students actively learn with an exploratory approach, in this regard, the teacher has a very important and fundamental role, because in addition to the role of guidance, support; He is also responsible for organizing students' learning activities and coordinating the development of their existential dimensions. The present study was conducted to investigate the practicality of active teaching methods in social studies education. In order to achieve the objectives of the research, first the active teaching methods are reviewed and then the practical example of each teaching method is given. The research method is library and with an applied analytical approach. The results show that the methods of teaching role-playing, participatory card and small groups in teaching history are applied. Also, teaching methods of team members, position search and scientific tour are among the practical teaching methods in teaching geography. Inductive and constructivist teaching methods are also among the practical teaching methods in sociology education.
ملخص الجهاز:
بررسي روش هاي تدريس فعال در آموزش مطالعات اجتماعي دوره اول متوسطه ارسال :١٣٩٩/١١/٧ فاطمه عادل خواه ١* پذيرش : ٣/٢٣/ ١٤٠٠ فائزه شمس الدين ،٢ شهناز زرين خط ٣ چکيده در عصر حاضر بر روش هاي فعال تدريس مبتني بر نظريات شناختي و ساخت گرايانه تأکيد ميشود که فرض اصلي بر اين است که هرچه ميزان مشارکت دانش آموزان در آموزش افزايش يابد، يادگيري بيشتري صورت ميگيرد، در اين راستا، معلم نقش بسيار مهم و اساسي را بر عهده دارد، زيرا علاوه بر نقش هدايتي، حمايتي؛ سازمان دادن به فعاليت هاي يادگيري دانش آموزان و رشد هماهنگ ابعاد وجودي آنان نيز به عهده اوست .
آيا پيشرفتي که در يک تمدن حاصل ميشود تأثيري در تمدن هاي ديگر دارد؟ چگونه ؟ (مروتي، ١٣٩٣: ٥٨) (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل ٢: نمونه هايي از مربع هاي مشارکتي ٢- روش هاي تدريس مطلوب براي آموزش جغرافيا معلم جغرافيا به يک عامل مهم فکر ميکند و آن اين است که فراگيران او شهروندان آينده کشورمان هستند و دريافت علمي آن ها از محيط جغرافيايي ايران سبب ميشود که با روش هاي خلاق به توسعه آن کمک کنند.
(52 ٢-١-١ اجراي نمونه تدريس به روش اعضاي تيم دوره تحصيلي: پايه هشتم موضوع : قاره هاي کره زمين اين روش در چند مرحله انجام ميشود: اول : گروه بندي توسط معلم با معيارهاي هدف ؛ دوم : کل يک درس را همه دانش آموزان در کلاس ياد ميگيرند و درعين حال در هر گروه ، هر شخص يا عضو، عهده دار يادگيري يک قاره است و ميبايست آن عنوان را براي گروه خود به خوبي تبيين و تشريح کند.