خلاصة:
هدف از این پژوهش بررسی رابطه ناسازگاری زناشویی و مشکلات رفتاری کودکان است» روشی این
تحقیق» توصیفی از نوع همبستگی است. تحقیق توصیفی شامل روشهای است که هدف آنها توصیف
کردن شرایط یا پدیدههای مورد بررسی است. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان ارجاع
شونده توسط مشاوره مدارس ابتدایی شرق شهر تهران هست. نمونهگیری به صورت تصادفی ساده با
استفاده از فهرست اسامی دانش آموزان ارجاع شونده با هماهنگی کامل با هسته مشاور در زمان اجرا
صورت گرفته است. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان در نهایت ۱۰۰ نفر انتخاب شد. به منظور جمع
اوری اطلاعات این پژوهش, از پرسشنامه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در طول سال تحصیلی استفاده
شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون» تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد.
نتایج نشان داد که بین ناسازگاری زناشویی با مشکلات رفتاری رابطه مثبت و معنادار (۰/۰۱>P) و بین
ناسا ز گاری زناشویی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه منفی معنی دار (۰/۰۱> P) وجود دارد.
علاوه بر این تحلیل رگرسیون نشان داد ناسازگاری زناشویی قادر به پیش بینی مشکلات رفتاری و پیشرفت
تحصیلی دانش آموزان است. بنا بر این پژوهش حاضر نشان داد که بین ناسازگاری زناشویی با پیشرفت
تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد.
ملخص الجهاز:
کارشناس ارشد، مشاوره ، دانشگاه آزاد اسلامي، کرمانشاه ، ايران چکيده هدف از اين پژوهش بررسي رابطه ناسازگاري زناشويي و مشکلات رفتاري کودکان است، روشي اين تحقيق، توصيفي از نوع همبستگي است.
علاوه بر اين تحليل رگرسيون نشان داد ناسازگاري زناشويي قادر به پيش بيني مشکلات رفتاري و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان است.
بنا بر اين پژوهش حاضر نشان داد که بين ناسازگاري زناشويي با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان رابطه وجود دارد.
بديهي است که در اين ميان ويژگيهاي شخصيتي مادر از جمله داشتن هوش معنوي وي و نيز رضايت او از زندگي زناشويي با همسرخويش ميتواند در جهت تحکيم سلامت نظام خانواده سهم به سزايي داشته باشد و نويد اين را بدهد که در چنين خانوادهاي فرزندان با داشتن اميد و آرامش خاطر به سوي درس و پيشرفت تحصيلي روي آورند.
با توجه به آنکه خانواده و ساختار حاکم بر آن از آغاز زندگي نقش به سزايي در شکلگيري انگيزه ايفا ميکند؛ اين پژوهش در نظر دارد انگيزش تحصيلي دانش آموزان را بر اساس هوش معنوي و رضايت زناشويي پيش بيني نمايد.
يافته هاي پژوهش جدول ١: ماتريس همبستگي بين متغيرهاي پژوهش )به تصویرصفحه مراجعه شود) فرضيه اول : بين ناسازگاري هاي زناشويي با مشکلات رفتاري دانش آموزان رابطه (معنادار) وجود دارد.
اين فرضيه مبني رابطه مثبت و معنادار ناسازگاري زناشويي با مشکلات رفتاري دانش آموزان مورد تاييد مي باشد.
فرضيه دوم : بين ناسازگاري هاي زناشويي با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان رابطه (معنادار) وجود دارد.
اين فرضيه مبني رابطه منفي و معنادار ناسازگاري زناشويي با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان مورد تاييد مي باشد.