خلاصة:
حضور رسانههای جدید و شبکههای اجتماعی چالشی برای روزنامه چاپی ایجاد کردهاست. به نظر میرسد که عادتهای مخاطبان در حال تغییر هستند، چرا که کاربران برای اخبار و اطلاعات رایگان به اینترنت مراجعه میکنند. بر این اساس هدف از این پژوهش شناسایی عوامل موثر جهت رقابت­پذیری رسانه­های مکتوب با شبکه­های اجتماعی در راستای ادامه حیات در روزنامه خراسان می­باشد. پژوهش حاضر بر حسب هدف توسعه­ای-کاربردی و از لحاظ رویکرد پژوهشی، پژوهشی کیفی می­باشد. در این پژوهش جهت ارائه روش گرانددتئوری، از روش مصاحبه، متن کاوی و کدگذاری استفاده ‏می­گردد. روند کار به گونه­ای میباشد که با مطالعه مستندات علمی موجود و بررسیهای فراوان و مصاحبههای تحلیلی با خبرگان و کارشناسان روزنامه خراسان در شهر مشهد و با روشهای کدگذاری، ابعاد و شاخص­های بازاریابی ارائه چارچوبی جهت رقابت­پذیری رسانه­های مکتوب با شبکه­های اجتماعی در راستای ادامه حیات تعیین میگردد. جهت شناسایی مفاهیم و مولفه­های رقابت­پذیری رسانه­های مکتوب از مصاحبه­های نیمه­ساختاریافته با خبرگان موضوع استفاده شد. نتایج نشان داد مقوله­ سی و یک گانه اصلی در قالب ابعاد شش گانه مدل پارادیمی به صورت شرایط علی (7 مقوله)، مقوله اصلی، یعنی رقابت­پذیری کارا جهت ادامه حیات (در 6 مقوله فرعی)، راهبرد (11 مقوله)، زمینه (5 مقوله)، شرایط مداخله­گر محیطی (3 مقوله) و پیامدها (12 مقوله) جای گرفتند.