خلاصة:
واکنش فرامدرن در مقابله با طرز تفکر مدرنیته، نقش اساسی معنویت را در تعریف هویت به رسمیت میشناسد و تفکیک خودسرانه زندگی مردم را به دو عرصه خصوصی و عمومی، سکولار و مقدس به چالش میکشد. از بحرانهای عصرحاضر، احساس پوچی، سرگردانی و بیهدفی است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که این امر علت اصلی در ظهور ادیان نوپدید و بروز هم توان بحث پلورالیزم دینی میباشد. این مطالعه با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی در متون, کتب و مقالات با استفاده از کلید واژه پرداخته است. در ابتدا پس از مطرح ساختن بحث «ظهور عرفانهای نوظهور معناگرا» و «پلورالیزم دینی» به نقش «هویت سازی دینی» به عنوان یک ابزار پرداختهاست. آنچه ظاهر مساله بیان میکند که تاثیر حمایتی از سوی پلورالیزم دینی بر حفظ «عرفانهای نوپدید» در سطح جهان میباشد، اما با توجه به یافتههای این مطالعه میتوان به نقش دوطرفه کنشی، واکنشی حفظ و بقا بین «پلورالیزم دینی» و «اصل ظهور عرفانهای» نوپدید در سطح جهان، بویژه در کشورهای اسلامی اشاره کرد.
The postmodern reaction against the modern thinking recognizes the fundamental role of spirituality in definition of identity and challenges the division of the people's life to private and public field or secular and holy. Futility, confusion and aimlessness are among the crises of the present time, and therefore, the wars, murder and suicide are spreading. The findings of the present research show that the above mentioned phenomena are the main factors of emergence of the new theosophies and the issue of religious pluralism.
ملخص الجهاز:
سـوال اساسـی ایـن اسـت کـه آیـا «عرفان هـای نوپدیـد معناگـرا» طـی پروسـه جهانی شـدن بـه «پلورالیـزم دینـی » می انجامـد یـا خیـر؟ ســوالات فرعــی اینچنیــن خواهــد بــود: چــه چالش هــای جدیــدی را در حــوزه ی مذهـب و اجتمـاع وفرهنـگ ایجـاد خواهـد کـرد؟ و نقـش «هویت سـازی دینـی » در بــرون رفــت از ایــن چالش هــا چیســت ؟ مفاهیم ١.
٢. پلورالیزم دینی از آنجــا کــه هــر مکتبــی قرائــت خاصــی از «پلورالیــزم دینــی » دارد، نمی تــوان بـرای «پلورالیـزم دینـی » یـک تعریـف جامـع و مانعـی بیـان نمـود؛ اّمـا معنای شـایع و رایـج امـروزی از «پلورالیـزم دینـی » ایـن اسـت کـه : حـق ّ مطلـق ، نجـات و رسـتگاری را منحصـر در یـک دیـن و مذهـب و پیـروی از یـک شـریعت و آییـن ندانیـم ، بلکـه معتقــد شــویم کــه حقیقــت مطلــق ، مشــترک میــان همــه ادیــان اســت و آئین هــای مختلـف در واقـع جلـوه هـای گوناگـون «حـق ّ مطلق »انـد؛ در نتیجـه ، پیـروان تمـام ادیــان و مذاهــب ، بــه هدایــت و نجــات دســت می یابنــد.
هویت سازی هنگامـی فـرد یـا گروهـی می خواهـد هویـت خـود را در موقعیـت جدیـد، تعریف یــا بــاز تعریــف کــرده و مــورد بازشناســی قــرار دهــد، اگــر ایــن مــورد بازشناســی قرارگرفتــن و قــراردادن بــه درســتی صــورت گیــرد، به معنــای ســاختن هویــت و هویت سـازی اسـت ؛ (آزادارمکـی ، ١٣٨٣: ٢٦١) پروسـه «هویت سـازی » ایـن فرصـت را بــرای کنشــگر اجتماعــی فراهــم می کنــد کــه بــرای طــرح پرســش های بنیادیــن معطـوف بـه چیســتی و کیســتی خـود، بتوانـد پاسـخی مناسـب جسـت وجو کنـد.