خلاصة:
پژوهش به عنوان اصلی ترین و مهم ترین سرشاخه آگاهی و شناخت انسان ، محوری اساسی و اصلی ترین نیرو ترقی جامعه به ویژه مدرسه بوده دانشمندان معتقدند که پژوهش دقیق به پیشرفت در هر زمینه ای منجر می شود. حس کنجکاوی و پژوهش همراه با فناوری سبب بروز استعداد ها در مدرسه می شود نقش مدرسه از آن جهت قابل اهمیت است که از قلمرو و دامنه بسیار گسترده ای در رابطه با دانش آموزان و پرسنل مدرسه برخوردار بوده و مدت زمان نسبتا زیادی از اوقات جامعه آماری ذکر شده را در بر می گیرد. آموزش و پرورش بدون پژوهش در حال حاضر معنا و مفهومی ندارد . در هر ارگانی نیروی انسانی متخصص تعیین کننده رسیدن به اهداف آن سازمان است به این معنا که هر نوع تغییر و تحول به سمت بهتر شدن به پژوهش در حوزه تعلیم و تربیت کشور بستگی دارد و زمانی آموزش و پروش از پژوهش بهره مند می شود که برنامه های مدرسه و دانش آموزان بر محوریت تحقیق علمی استوار گردد و بهترین روش سوق دادن معلمان و دانش آموزان به سمت پژوهش و اصلاح تفکرات تقلیدی آنان در زمینه تحقیق است . هدف این مقاله شناسایی عوامل موثر بر ارتقا بخشی پژوهش در مدارس یا به طور کلی نظام آموزش و پرورش
است که به تببین و توصیف عوامل موثر در ارتقا پژوهش در بستر مدرسه با استفاده از منابع کتابخانه ای و مقالات علمی- پژوهشی می پردازد .