خلاصة:
در نگاه وسیعتر از عنصر مدیریت در یک اجتماع، حکمرانی حرف نخست را میزند. سازوکارهای یک حکمرانی اگر از دل آرمانهای یک جامعه و فرامین مقامات معظم آن و بهرهگیری از سبک زندگی اسطورهها و اسوهها بیرون بیاید، به تعالیت آن حکمرانی صبغه میبخشد. هدف در این مقاله بررسی نقش جوانان در شکلگیری حکمرانی متعالی با روش مروری و تحلیلی و به روش کتابخانهای میباشد. در قسمت چارچوب نظری با ارایه مدلی خورشیدی (تابشی) اثرگذاری و اثرپذیری مولفههای یک حکمرانی متعالی جوانمحور برحسب مطالعات دیگران در این حوزه و تحلیل این عوامل در قسمت بحث و بررسی، هدف مقاله صورت نظری به خود گرفت. در قسمت نتیجهگیری راهکارهای دستیابی به حکمرانی تعالی گرای جوانمحور، یافت شد. بهرهگیری از بیانات مقام معظم رهبری در گام دوم، الگوگیری از اسطورهها (شهید سلیمانی)، آزمون و خطا در شرایط کرونایی، شعار جهش تولید و آموزش بنیادی از جمله این موارد میباشند که میتواند شرایط جوانگرایی حکمرانی را هموارتر کند.
In the broader view of the management element in a society, governance comes first. The mechanisms of a government, if it emerges from the heart of the ideals of a society and the orders of its supreme officials and the use of the lifestyle of myths and paradigms, give rise to the transcendence of that government. The purpose of this article is to study the role of youth in the formation of transcendent governance with a review and analytical method and in a library style. In the theoretical framework section, by presenting a solar (radiant) model of the effectiveness and effectiveness of the components of a youth-centered transcendent governance based on the studies of others in this field and the analysis of these factors in the discussion section, the aim of the article was theoretical. In the conclusion section, strategies for achieving youth-centered transcendental rule were found. Utilizing the statements of the Supreme Leader in the second step, following the example of myths (Shahid Soleimani), trial and error in coronary conditions, the slogan of production leap and basic education are some of these things that can smooth the conditions of the youthfulness of governance.
ملخص الجهاز:
با توجه به جمعیت جوان در کشورهای در حال توسعه به عنوان موتور توسعه و پیشرفت این کشورها، ضروری میباشد که با استفاده از آموزش و تجربیات کشورهای توسعهیافته در زمینهی جوانان، نقش مهمی در تقویت جوانان در کشورهای جهان سوم صورت پذیرد (اکبرزاده و لطفی جاجی شیرکیا، 1396: 1).
نظریهپرداز حکمرانی تعالیگرا، حکمرانی سالم و خوب را واجد شرایط کافی برای استفاده در کشور ندانسته، آنها را مورد نقد قرار میدهد؛ زیرا بر این باور است که حکمرانی خوب، مدل تجویزی از سوی سازمانهای بینالمللی بوده، با شرایط جوامع شرق بهویژه ایران، به شکل کامل سازگار نیست (هاشمینسب و همکاران، 1398: 60).
Naseem (2020) در مقالهای با عنوان «نقش جوانان در برنامهی گسترش رهبری، مورد مطالعه جوامع مهاجر در کانادا» دریافتند که این برنامهی گسترش رهبری جوانان در مهاجرت به کانادا، جهت توسعهی شخصی و حرفهای جوانان در فعالیتهای اجتماعی و کمک به آنها برای تبدیل شدن به رهبر آینده کاربرد دارد که به نوبهی خود، به آنها کمک میکند تا کیفیت زندگی بهتری داشته باشند.
موضوع مورد توجه برنامهریزان و مسئولان نظام، سیرهی حکومتی علی (ع)، برنامهی پنجم توسعه کشور، سند افق چشمانداز 1404، تجربهی هشت سال دفاع مقدس، تحریمهای موجود، بیانیهی گام دوم انقلاب در فرامین مقام معظم رهبری و الگوبرداری از شهید سلیمانی و از وجود حکمرانی و موجودیت آن در حد اعلاء و تعالی، سخن به میان میآورد.
با توجه به اهمیت بیانیهی رهبری و مخاطب قرار دادن جوانان و طرح نکات محوری در آن از جمله توجه به پیشرفتهای کشور در چهل سال گذشته که مانع از ناامید شدن جامعه و جوانان است و با توجه به سیرهی حکمرانی علی (ع)، لزوم بهکارگیری مدل جامع برای این نقطهی تلاقی و موازی، پراهمیت است.