خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و ارائه راهکارهای جذب حداکثری کارآموزان به مسابقات ملی مهارت متناسب با حرفههای مختلف در اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان خراسان شمالی انجام شده است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری شامل کلیه مربیان و کارآموزان و شرکتکنندگان استان خراسان شمالی در مسابقات ملی مهارت سالهای 92 و 93 و کلیه کارکنان امور مسابقات ملی مهارت هستند. تعداد نمونه مورد تحقیق 267 نفر بر اساس جدول برآورد نمونه از روی حجم جامعه مورگان و کرجسی و به شیوه تصادفی طبقهای و ساده انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساخته حاوی 34 سؤال در طیف لیکرت تهیه شده و پایایی پرسشنامه تنظیمی با توجه به محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 828/0 محاسبه شد و روایی آن به تأیید افراد متخصص رسید. پس از گردآوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آماری و انجام آزمون فریدمن بر روی فرضیات، نتایج نشان داد که نگرش مثبت جامعه در اولویت بالاتری قرار دارد و وجود مربیان ماهر، کیفیت دورههای آموزشی، تسهیلات اشتغالزایی و حمایتهای مالی دولتی، تبلیغات و کیفیت دورههای آموزشی به ترتیب بیشترین تاثیر را از نظر پاسخدهندگان بر جذب حداکثری کارآموزان به مسابقات ملی مهارت داشتند
The present study aimed to identify and provide solutions to attract the maximum competitors/ trainees for Iran National Skills Competition (Iran NSC) according to various skills in North Khorasan Province. It was a descriptive survey research. All competitors, and experts participated in Iran NSC during the years 2013 and 2014 were the research population. 267 samples were determined as adapted from Krejcie & Morgan table, and selected in a random sampling way. A researcher-made questionnaire having 34 statements (questions) in the scale of Likert were developed as data collection tool. Cronbachchr('39')s alpha coefficient (0.828) was calculated to identify the questionnaire reliability and based on chief experts’ views, its validity was confirmed. Finally, after data collection, statistical analysis, and Friedman test, the results showed that the “public positive attitudes towards the TVT and NSC” had the highest rank to attract competitors. “Skilled instructors”, “high quality training courses”, “facilities to support employment and government financial support”, and “advertising and promotion” were the next priorities to attract competitors for NSC
ملخص الجهاز:
پس از گردآوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آماری و انجام آزمون فریدمن بر روی فرضیات، نتایج نشان داد که نگرش مثبت جامعه در اولویت بالاتری قرار دارد و وجود مربيان ماهر، کیفیت دورههای آموزشی، تسهیلات اشتغالزایی و حمایتهای مالی دولتی، تبلیغات و کیفیت دورههای آموزشی به ترتیب بیشترین تاثیر را از نظر پاسخدهندگان بر جذب حداکثری کارآموزان به مسابقات ملی مهارت داشتند.
سؤال (2): آیا مدیریت دانش با خلاقیت (افراد و گروهها) در میان کارکنان ستادی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور تأثیر داشته است؟ برای بررسی نرمال بودن متغیرهای تحقیق از آزمون کلموگروف اسمیرنوف استفاده شد تا مشخص شود که از آزمون پارامتری استفاده کنیم یا ناپارامتری استفاده شود.
به عبارتی دیگر، مدیریت دانش بر خلاقیت افراد و گروهها در میان کارکنان ستادی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور نقش داشته است.
جدول (14) تحلیل واریانس مدل رگرسیونی – متغیر وابسته (ملاک = خلاقیت افراد و گروهها) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول (15) ضرایب رگرسیون {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به جدول فوق، معادله خط رگرسیون و فرضیه آزمون رگرسیون بین دو متغیر به شکل ذیل می باشد: H0: a=0 H1: a≠0 Y= 0/500 + 0/786X سؤال (3): آیا مدیریت دانش بر خلاقیت ابتکار عمل شغلی در میان کارکنان ستادی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور تأثیر داشته است؟ با توجه به نمودار شمارۀ 3-1، توزیع فراوانی خطاها و نمودار توزیع نرمال، که نشان از نرمال بودن توزیع خطاها دارد.
به عبارتی دیگر، مدیریت دانش و توجه به مدیریت خلاقیت و نوآوری در میان کارکنان ستادی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور نقش داشته است.