خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطة بین برنامة درسی پنهان با هیجانهای تحصیلی، سرزندگی تحصیلی و بهزیستی تحصیلی در بین دانشجویان بود. روش تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی و جزء تحقیقات پیش بین از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان سال آخر علوم پایه و علوم انسانی دانشگاه تبریز تشکیل دادند. از جامعه یاد شده بر اساس فرمول کوکران ، تعداد 222 نفر برآورد و به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مقیاس برنامة درسی پنهان (آکبولوت و ارسلان، 2016)؛ و پرسشنامههای هیجانهای تحصیلی (پکران، 2005)؛ سرزندگی تحصیلی (حسینچاری و دهقانیزاده، 1391)؛ بهزیستی تحصیلی (پیترینن، سوینی و فیالتو، 2014) گردآوری شدند. جهت آزمون آماری از مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج یافتهها حاکی از مثبت و معنیدار بودن تأثیر مستقیم برنامه درسی پنهان بر هیجانهای مثبت تحصیلی (لذت و غرور)، سرزندگی تحصیلی و بهزیستی تحصیلی است. همچنین تاثیر برنامه درسی پنهان بر هیجانهای تحصیلی منفی (اضطراب، خستگی، خشم، شرم و ناامیدی) منفی و معنیدار گزارش شد. نتیجة پژوهش حاضر این است که هر اندازه دانشجویان، مؤلفههای برنامة درسی پنهان و جو کلی محیط دانشگاه را مثبت و رضایتبخش ارزیابی کنند، به همان نسبت گرایش و هیجانات مطلوب، علاقه و بهزیستی تحصیلی بیشتر میشود؛ لذا برای هموار شدن مسیر یادگیری و تضمین اهداف آموزش عالی، باید آگاهی بخشی و ایجاد شناخت در استادان و عوامل آموزشی دانشگاهی نسبت به مؤلفههای برنامه درسی پنهان انجام پذیرد تا دانشجویان قادر باشند از موانع برنامة درسی رسمی عبور کنند.
The purpose of this study was to determine the multivariate relationship between hidden curriculum and academic excitement, academic vitality and academic well-being in students. The research method of this study is purposeful, practical and in terms of data gathering, it is one of the multivariate co relational predictive researches. The statistical population of the study consisted of the students of basic science and humanities of Tabriz University. Based on Cochran's formula, 222 individuals (50 chemistry and 172 education science) were estimated and selected by random sampling. Required data using standard hidden curriculum questionnaires (Akbullot & Arsalan, 2016); Academic Excitement (Pekran, 2005); Academic Vitality (Hossein Chari & Dehghanizadeh, 2012); And Fialto (2014), whose validity was confirmed by two convergent and divergent validity criteria using partial least squares method and their reliability using Cronbach's alpha coefficient 95%, 98%, 92%, respectively Percentage and 93 were obtained. Structural equation modeling and multiple regression analysis were used for statistical analysis. The results showed that there is a relationship between hidden curriculum and academic excitement, academic vitality and academic well-being.
ملخص الجهاز:
نتيجۀ پژوهش حاضر اين است که هر اندازه دانشجويان ، مؤلفه هاي برنامۀ درسي پنهان و جو کلي محيط دانشگاه را مثبت و رضايت بخش ارزيابي کنند، به همان نسبت گرايش و هيجانات مطلوب ، علاقه و بهزيستي تحصيلي بيشتر ميشود؛ لذا براي هموار شدن مسير يادگيري و تضمين اهداف آموزش عالي، بايد آگاهي بخشي و ايجاد شناخت در استادان و عوامل آموزشي دانشگاهي نسبت به مؤلفه هاي برنامه درسي پنهان انجام پذيرد تا دانشجويان قادر باشند از موانع برنامۀ درسي رسمي عبور کنند.
Duijn, , Rosenstiel, Schats, Smallenbroek & Dahmen 7.
بنابراين ، ميتوان يکي از علل نهفته کيفيت پايين يادگيري ، افت و ترک تحصــيل را فقدان توجه به ســه متغير ســرزندگي تحصيلي، هيجان هاي تحصيلي و بهزيستي تحصيلي، و ارتباط آنها با برنامه درسي پنهان دانست ؛ چرا که کيفيت زندگي در محيط تحصيلي به فراگير کمک خواهد کرد که به عنوان يک فرد شاد در مدرســـه و دانشـــگاه اعلان موجوديت کند و خود را متعلق به آن بداند و در همه حال از محل تحصيل خود به نيکي ياد کند و اين تأثير مثبتي بر فراگير و فرايند آموزش دارد ( آريکان و ساري ، 2 ٢٠١٦).
Steinmayr, Heyder, Naumburg, Michels & Wirthwein, 2.
جدول ٤- بررسي معناداري ضرايب تاثير برآورده شده مدل تحقيق (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتيجه گيري هدف از انجام اين پژوهش تعيين رابطۀ بين برنامه درســـي پنهان با هيجان هاي تحصـــيلي، سرزندگي تحصيلي و بهزيستي تحصيلي در دانشجويان بوده است .