خلاصة:
هدف اصلی این پژوهش، واکاوی عناصر برنامه درسی مبتنی براخلاق مراقبت: تداوم نقش مادرانه در دوره ابتدایی نظام آموزشی ایران بود. این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی و مبتنی بر نظریۀ داده بنیاد انجام شد. جامعۀ آماری شامل زنان معلم و عضو هیأت علمی متأهل، دارای فرزند و متخصص در زمینۀ آموزش ابتدایی میباشد که شیوۀ انتخاب آنها هدفمند، از نوع گلوله برفی بوده است. درمجموع با 37 نفر مصاحبه شد که شامل 25 نفر معلم و 12 عضو هیأت علمی دانشگاه بودند. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختارمند در طی سه مرحله به شیوۀ کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شد. نتایج تحقیق در قالب مدل پارادایمی و مدل مفهومی بدینصورت شکل گرفت. نیاز و اهداف (اهداف کلی و جزئی)، محتوا (اولویتهای سازماندهی و انتخاب محتوا)، روشهای یاددهی-یادگیری (اولویتهای انتخاب و انواع روشهای تدریس)، نقش معلم (شاخصهها و مسئولیتهای معلم)، ارزشیابی (اولویتهای ارزشیابی و روشهای ارزشیابی)، مهارتهای ارتباطی( هشیاری ارتباطی و تداوم ارتباط مادرانه)، یادگیری ضمنی (جو کلاس) و نتایج تربیتی (تربیت اخلاقی- عاطفی، سلامت روان، تقویت اعتمادبهنفس، پرورش دانش، مهارت و نگرش). برای به دست آوردن اعتباریابی دادهها از دو روش بازبینی مشارکتکنندگان و مرور خبرگان غیر شرکتکننده در پژوهش استفاده شد. در پایان بر مبنای یافتهها و نتایج بهدستآمده، رهنمودهایی برای عملی شدن برنامه ارائه شده است.
The main purpose of this study was to Analysis of elements curriculum based on the ethics of caring: the continuation of maternal role in primary education of Iranian educational system. This research was a qualitative research based on grounded theory.The statistical population consisted of female teachers and married faculty members with children who were specialists in primary education, and were selected purposefully through snowball method.In total, 37 individuals were interviewed, including 25 teachers and 12 faculty members.Data were analyzed through semi-structured interviews during three stages By way of open, axial and selective coding. Research results that was formed as a paradigmatic and conceptual model kike the following: Needs and goals (general and specific goals), content (priorities of organizing and content selection), learning-retention methods (selection priorities and methods of teaching), teacher`s role (teacher`s indicators and responsibilities), evaluation (evaluation priorities and assessment methods), communication skills (communication awareness and continuation of maternal communication), implicit learning (classroom atmosphere), and educational outcomes (ethical-emotional education, mental health, self-esteem enhancement, knowledge development, skill and attitude).To obtain the data validation, two methods of participant review and review of non-participating experts were used.Finally, based on the findings and results, some guidelines were provided for the implementation of the program
ملخص الجهاز:
Kim, Chan, McCauley & Vander 10.
Sharp همچنين کمبود تحقيقات انجام شده درباره برنامه درسي مبتني براخلاق مراقبـت و لـزوم ايـن امـر مهم براي ياري رساندن در دست يابي بـه اهـداف پـيش روي آمـوزش وپرورش و سـاير نهادهـاي مربوطه ضرورت و اهميت پژوهش هاي مرتبط با برنامه درسي مراقبت ، تداوم نقش مادرانـه بيشـتر نمود پيدا ميکند.
در اين ارتباط ، بر اساس نتايج پيشينه موجود در داخل کشور که بـر ضعف برنامه درسي مبتني بر اخلاق مراقبت و همچنين نتايج پيشينه موجود در خارج از کشور کـه بر اهميت و توسعه اين برنامه تأکيد دارند و نيز با توجه به اينکه تاکنون الگوي چنين برنامه درسـي طراحي نشده است ، پژوهش حاضر ميتواند در توسـعه و پيشـبرد برنامـه درسـي مبتنـي بـراخلاق مراقبت ، عليالخصوص در مقطع ابتدايي نظام آموزشي ايران نقش مهمي داشته باشد.
نهايتا بر اساس اهداف مذکور سؤال هاي زير مطرح شدند: مـدل پـارادايمي برنامـه درسـي مبتني بر اخلاق مراقبت در دوره ابتدايي نظام آموزشي ايران بر اساس طرح نظام مند داده بنياد کـدام است ؟ مدل مفهومي برنامه درسي مبتني بـراخلاق مراقبـت در دوره ابتـدايي نظـام آموزشـي ايـران چيست ؟ 1.
اين نياز به رابطۀ مادرانه در آمـوزش کودکـان ابتدايي ميتواند مبنايي براي تدوين اهداف برنامه درسي مبتني بر اخلاق مراقبت باشد.
در پايان با توجه به يافته هاي پژوهش ، براي عمل بـه برنامـه درسـي مبتنـي بـراخلاق مراقبـت : تداوم نقش مادرانه در دوره ابتدايي تحصيلي رهنمودهايي ارائه شده است .
Journal Early Child Development and Care.