خلاصة:
قانونگذار در راستای تمرکز زدایی از نظام وابسته به درآمدهای نفتی و گرایش به سمت نظام مبتنی بر درآمدهای مالیاتی اقدام به تصویب قانون مالیات های مستقیم اصلاحی 31/04/1394کرده و در ماده 274 این قانون بدون ارائه تعریفی از جرایم مالیاتی و صرفا پس از بیان برخی از مصادیق این جرم اقتصادی مجازات تعزیری درجه شش برای مرتکب این قبیل جرایم پیش بینی نموده است. در این پژوهش که از طریق مطالعه کتابخانه ای و به روش توصیفی – تحلیلی صورت گرفته، با بررسی عناصر اختصاصی جرایم مالیاتی و ضمانت اجراهای آنها در قانون، مشخص شد که سیاست جنایی ایران در قبال جرایم مالیاتی از مواردی نظیر جرم انگاری های حداکثری، خلاء ضمانت اجراهای درجه بندی شده و کارآمد در خصوص اشخاص حقیقی و حقوقی، فقدان شروع به جرم و شمول مرور زمان در برخی از این جرایم رنج می برد و بیش از این که مبتنی بر مشارکت و برنامه های پیشگیرانه تخصصی باشد، با هدف مقابله با فرار مالیاتی، بر پایه نوعی سیاست کیفری افتراقی از نوع سرکوبگر و سخت گیرانه تر نسبت به قوانین مالیاتی سابق بنا شده است.
The legislator, in pursuit of decentralization from the oil revenues system and the trend towards a tax-based system, has adopted the Direct Taxes Act on 1394/04/31 and, in Article 274 of the Act, without providing a definition of tax crimes and only after the expression Some examples of this economic crime have anticipated a sixth-grade punishment for committing such crimes. In this research, which was conducted through a library and descriptive-analytic study, by studying the specific elements of tax crimes and sanctions of them in the Act, it became clear that Iranchr('39')s criminal policy against tax crimes was based on cases such as maximum criminalization, The lack of graded and effective of sanctions in relation to natural and legal persons, the lack of attempt and the inclusion of time lapse in some of these crimes, and more than being based on participation and preventive programs specialized, aimed at dealing with Tax Evasion, based on a more diverse criminal policy of a more repressive nature than our former tax rules
ملخص الجهاز:
واکاوی و نقد سیاست جنایی تقنینی جرایم مالیاتی در قانون مالیات های مستقیم اصلاحی ١٣٩٤ حسین تاجمیر ریاحی ١ سیده فاطمه آل محمد٢ تاریخ دریافت : ١٣٩٨/٠٨/٠٤ ، تاریخ پذیرش : ١٣٩٩/٠٧/٠٨ چکیده قانونگذار در راستای تمرکززدایی از نظام وابسته به درآمدهای نفتی و گرایش به سمت نظام مبتنی بر درآمدهای مالیاتی اقدام به تصویب قانون مالیات های مستقیم اصلاحی ١٣٩٤/٠٤/٣١ کرده و در ماده ٢٧٤ این قانون بدون ارائه تعریفی از جرایم مالیاتی و صرفا پس از بیان برخی از مصادیق این جرم اقتصادی، مجازات تعزیری درجه شش برای مرتکب این قبیل جرایم پیش بینی نموده است .
در این پژوهش که از طریق مطالعه کتابخانه ای و به روش توصیفی – تحلیلی صورت گرفته است ، با بررسی عناصر اختصاصی جرایم مالیاتی و ضمانت اجراهای آنها در قانون ، مشخص شد که سیاست جنایی تقنینی ایران در قبال جرایم مالیاتی از مواردی نظیر جرم انگاریهای حداکثری، خلاء ضمانت اجراهای درجه بندی شده و کارآمد در خصوص اشخاص حقیقی و حقوقی، فقدان شروع به جرم و شمول مرور زمان در برخی از این جرایم رنج میبرد و بیش از این که مبتنی بر مشارکت و برنامه های پیشگیرانه تخصصی باشد، با هدف مقابله با فرار مالیاتی، بر پایه نوعی سیاست کیفری افتراقی از نوع سرکوبگر و سخت گیرانه تر نسبت به قوانین مالیاتی سابق بنا شده است .