خلاصة:
هدف پژوهش حاضر شناسایی، تحلیل و اولویت بندی عوامل موثر بر کیفیت آموزش در آموزش عالی بود. در این پژوهش از روش ترکیبی (کمی و کیفی) استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی خبرگان حوزه آموزش عالی و اساتید دانشگاهی بودند که به صورت نمونهگیری هدفمند انتخاب گردیدند و مصاحبه با آنان تا اشباع نظری (۱۵ نفر) ادامه یافت، همچنین جامعه آماری در بخش کمی را ۳۹۲ نفر از اساتید دانشگاه یزد تشکیل دادند که از این تعداد ۱۹۶ نفر بر اساس جدول کرجسی و مورگان به صورت تصادفی، به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گرد آوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی پرسشنامه توسط اساتید و متخصصان مورد تایید قرار گرفت و برای تعیین پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شد که براساس این آزمون میزان پایایی پرسشنامه ۸۹/. محاسبه گردید. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات در بخش کیفی از کد گذاری باز و در بخش کمی برای اولویت بندی و وزن دهی عوامل از نرم افزار ای. اچ. پی و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار پی. ال. اس و آزمون ضریب بارعاملی استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که مولفههای روش تدریس استاد، سازماندهی محتوای آموزشی، امکانات و تجهیزات دانشکده، وضعیت دانشجو (مکان، زمان و استعداد فردی)، صلاحیت حرفهای استاد (آموزشی و پژوهشی) و تکنولوژیهای نوین از جمله عوامل تاثیر گذار برکیفیت آموزش در آموزش عالی هستند. و در این بین روش تدریس استاد دارای اولویت اول میباشد.
The purpose of this study is to recognize and Analyze of factors influencing the quality of education in higher education. This study was conducted via mixed method (quantitative and qualitative). Statistical population of study in the qualitative part were experts of higher education and university professors which were selected by purposive sampling. The interviews continued to obtain adequate data saturation (15 expert). Statistical population of study in the quantitative part was 392 professors of Yazd University. Based on Krejcie and Morgan table, 196 persons were randomly selected as the sample of the study. The data were collected through semi-structured interviews in the qualitative phase and a questionnaire developed by the researche. The questionnaire validity was confirmed by viewpoints of specialists and professors, and the reliability was measured using Cronbach's Alpha (0. 89). In order to analyze the information in the qualitative part of open coding and in the quantitative part for prioritizing and weighing the factors affecting the quality of education in higher education, the software A. H. P and for analysis of information from PLS software and factor load were used. The study results indicated that the professors teaching method, organization of educational content, facultyfacilities and equipment, student status (place, time, talent) , professional competency of professors (education and research) and new technologies were among the effective factors on quality of education in higher education and professors teaching method has the higherst prioprity.