خلاصة:
هدف اصلی در این پژوهش شناسایی عوامل تاثیرگذار بر طولانی شدن پروژهها و هزینههای ناشی از آن در پروژههای راهسازی می-باشد. روش تحقیق در این پژوهش به لحاظ هدف، از نوع کاربردی و ازنظر شیوه جمعآوری اطلاعات، توصیفی میباشد. جامعه آماری کلیه کارشناسان، مهندسان و خبرگان پروژههای راهسازی بوده است. همچنین جهت جمعآوری دادهها از روش اسنادی و کتابخانهای و همچنین روش میدانی استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها پس از جمعآوری معیارهای لازم، برای تعیین وزن و رتبهبندی معیارها از رویکرد شانون و Topsis استفاده شد. نتایج نشان داد که معیار ارایه روش انجام کار نامناسب (A24) با مقدار 6/0 از دیگر عوامل مهمتر است. در مرحله دوم عامل عدم به کارگیری و استخدام نیروهای مجرب و متخصص (A7) با مقدار 588/0 قرار میگیرد، در مرحله سوم عامل مشکل تهیه سوخت (جهت خودروها، موتور جوش دیزلی، کمپرسور هوا و...) (A1) با مقدار 571/0 در نهایت عامل درگیر بودن مدیران و کارشناسان پروژه کارفرما در بیش از یک پروژه و عدم تمرکز کافی آنها در این پروژه (A28) با مقدار 412/0 در آخرین رتبه قرار میگیرد.
The main objective of this research is to identify the factors influencing project prolongation and its costs in road
projects. The method of research in this research is descriptive in terms of purpose, applied and in terms of
information collection method. The statistical population was all experts, engineers and experts in road
construction projects. Also, documentary and library methods as well as field method have been used to collect
data. To analyze the data after collecting the required criteria, Shannon and Topsis approach were used to
determine the weight and ranking of the criteria. The results showed that the criterion for introducing
inappropriate work (A24) to 0.6 is more important than other factors. The second factor is the lack of recruiting
and recruiting qualified and specialist forces (A7) with a value of 0.588; in the third stage, the fuel supply
problem (for cars, diesel engine, air compressor, etc.) (A1) is 0.571 Eventually, the factor involved in the
involvement of project managers and project-project experts in more than one project and the lack of sufficient
focus on the project (A28) with the value of 0.412 in the last rank.
ملخص الجهاز:
بررسی و رتبهبندی عوامل تأثیرگذار بر زمان اجرای پروژههای راهسازی بهرنگ بختیار کارشناسی ارشد مهندسی و مدیریت ساخت، گروه عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد، بروجرد، ایران چکیده هدف اصلی در این پژوهش شناسایی عوامل تأثیرگذار بر طولانی شدن پروژهها و هزینههاي ناشی از آن در پروژههای راهسازی میباشد.
در رابطه با مشكل تأخیر پروژهها، تاکنون با فرض اينكه تأخیری در پروژه ها رخ داده است با استفاده از رويكردهاي مختلف براي مقابله موردي با آنها تدابيري انديشيده شده و عوامل مؤثر بر آن بررسي، شناسايي، تحليل شوند و راهحل مشكل ارائه شود؛ بنابراین پرسش اصلی این تحقیق را می توان بصورت زیر بیان نمود.
) (A1) با مقدار 571/0 و در نهایت عامل درگیر بودن مدیران و کارشناسان پروژه کارفرما در بیش از یک پروژه و عدم تمرکز کافی آنها در این پروژه (A28) با مقدار 412/0 در آخرین رتبه قرار میگیرد.
) که میتواند به دلیل در دسترس نبودن به موقع یا مسافت طولانی تهیه سوخت تا مکان اجرای پروژه و یا عدم کیفیت مناسب سوخت و اسیب زدن به دستگاه باشدکه این معیار در اولویت سوم جای می گیرد؛ و در نهایت عامل درگیر بودن مدیران و کارشناسان پروژه کارفرما در بیش از یک پروژه و عدم تمرکز کافی آنها در این پروژه (A28) با مقدار 412/0 در آخرین رتبه قرار میگیرد.
571 Eventually, the factor involved in the involvement of project managers and project-project experts in more than one project and the lack of sufficient focus on the project (A28) with the value of 0.