خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش سبک های هویت در آشفتگی روانی نوجوانان انجام شد .روش
پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی نوجوانان مبتلا به
آشفتگی روانی کرج در سال 1396 بود. روش نمونه گیری در پژوهش حاضر بصورت در دسترس بود.
و با استفاده از این روش از بین جامعه آماری تعداد 120 نفر به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شد.
داده ها با استفاده از مقیاس افسردگی، اضطراب و ترس لاویبوند و لاویبوند( 1995 )و پرسشنامه سبک
های هویتی برزونسکی( 1998 ) جمع آوری شد، برای تحلیل داده های بدست آمده از شاخص های آمار
توصیفی مثل میانگین و انحراف معیار و برای بررسی فرضیات پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و
تحلیل رگرسیون استفاده شد.یافته ها نشان داد بین نمرات آشفتگی روانی با سبک اطلاعاتی، سبک
هنجاری، سبک تعهد رابطه منفی معناداری وجود دارد. همچنین بین آشفتگی روانی و سبک اجتنابی/
سردرگمی رابطه مثبت معناداری وجود دارد.
ملخص الجهاز:
منظور از سبک هاي هويت در روانشناسي چهار سبک هويتي تعريف شده است که شامل سبک هويت اطلاعاتي، سبک هويت هنجاري، سبک هويت اجتنابي و سبک تعهد هويت مي باشد (مهري نژاد، ١٣٩٥).
بنابراين با توجه به شيوع بالاي اختلالات روانشناختي در بين نوجوانان و پيامدهاي بسيار تعيين کننده و مخرب اين اختلالات در پيش بيني آسيب هاي زيستي، رواني و اجتماعي آنها از يک طرف و نقش مهم نوجوانان هر جامعه در ساختن آينده آن جامعه از طرف ديگر، پرداختن به سبب شناسي اختلالات روانشناختي نوجوانان از اهميتي مضاعف برخوردار است .
بنابراين با توجه به ضرورت و اهميت موضوع و خلاءهاي پژوهشي موجود، اين مطالعه با هدف تعيين نقش سبک هاي هويت و شيوه هاي فرزند پروري والدين در آشفتگي رواني نوجوانان انجام گرفت .
اين مقياس داراي دو فرم کوتاه داراي ٢١ عبارت است که هريک از سازه هاي رواني افسردگي اضطراب و استرس را توسط ٧ عبارت متفاوت مورد ارزيابي قرار مي دهد.
نتيجه گيري نتايج بدست آمده از پژوهش حاضر همسو با نتايج پژوهش عبدي زرين و همکاران (١٣٨٨)، وزيري و همکاران (١٣٩١)، بروزنسکي و همکاران (١٩٩٤)، لي و همکاران ( ٢٠٠٥) همسو مي باشد که در يافته هاي خود نشان دادند که سبک هويت اطلاعاتي و هنجاري، با افسردگي رابطه ي منفي و سبک سردرگم / اجتنابي رابطه اي مثبت با آن دارد.