خلاصة:
پژوهش حاضر، بررسی جامعه شناختی علل افزایش گرایش دختران به تحصیلات دانشـگاهی مـیباشـد. پـژوهش حاضـر، بـا شـیوة پیمایشـی و در قسـمت پیشـینه تحقیـق و چـارچوب نظـری از روش اسـنادی اسـتفاده شـده اسـت . تکنیـک جمـع آوری اطلاعـات پرسشنامه ساخت یافته است . جامعه آماری شامل ١٩٣٨ نفـر از دانشـجویان دختردانشـکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهرمیباشـد. و جمعیـت نمونـه برابـر ١٥٥ نفـر میباشد. هدف کلی پی بردن به افزایش گرایش دختران به تحصیلات دانشگاهی میباشد و در کنار آن اهداف فرعی دیگری نظیر، کارکردهای اجتمـاعی دانشـگاه ، کارکردهـای فرهنگی دانشگاه ، ارتقای توانمندیهای فردی، و فشار کنترل خانواده ، مدنظر بوده اسـت . چارچوب نظری غالب و مدل تحقیق مشتمل بر ترکیبی از دیدگاه هـای جامعـه شناسـان در مورد افزایش گرایش به تحصیلات دانشگاهی بنا نهاده شد. بر این اساس فرضیه ها باتوجـه به متغیرهای تحقیق و با استفاده از شاخص های آماری کای اسکوئر، گاما، رگرسیون چند متغیره ، تحلیل مسیر مورد آزمون و تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در نهایت ٣ فرضـیه تاییـد گردید. واحد تحلیـل در ایـن پـژوهش فـرد مـیباشـد. حجـم نمونـه بـا اسـتفاده از روش - دکتری جامعه شناسی - کارشناس ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی کوکران بدست آمده است . در این تحقیـق از روش نمونـه گیـری تصـادفی اسـتفاده شـده است
ملخص الجهاز:
هدف اصلي در اين پژوهش بررسـي جامعـه شـناختي علـل افـزايش گـرايش دختـران بـه تحصيلات دانشگاهي است که بدين منظور اهداف جزئي زير مد نظر ميباشد: بررسي ارتباط بين افزايش گرايش دختران به تحصيلات دانشگاهي و کـارکرد اجتمـاعي دانشگاه ، کارکرد فرهنگي دانشـگاه ، و تقاضـاي مـادر و يـا پـدر بـراي ورود فرزنـدان بـه دانشگاه .
(رجوع شود به تصویر صفحه ) فرضيه شماره ٢: به نظر ميرسد بين افزايش گرايش دختـران بـه تحصـيلات دانشـگاهي و کارکرد فرهنگي دانشگاه رابطه معناداري وجود دارد .
جدول نتايج جدول آزمون همبستگي کندال b (رجوع شود به تصویر صفحه ) بر اساس جدول ، سطح معني داري آزمـون همبسـتگي کنـدال b بيشـتر از ٠/٠٥ است در نتيجه بين افزايش گرايش دختران به تحصيلات دانشگاهي و ارتقاي توانمنديهاي فردي رابطه معناداري وجود ندارد .
جدول نتايج جدول آزمون همبستگي کندال b (رجوع شود به تصویر صفحه ) بر اساس جدول ، سطح معني داري آزمون همبسـتگي کنـدال b کمتـر از ٠/٠٢ اسـت در نتيجه بـا اطمينـان ٩٨ درصـد بـين افـزايش گـرايش دختـران بـه تحصـيلات دانشـگاهي و کارکردهاي فرهنگي دانشگاه رابطه معناداري وجود دارد.
جدول نتايج آزمون همبستگي اسپيرمن (رجوع شود به تصویر صفحه ) بر اساس جدول ، سـطح معنـي داري آزمـون همبسـتگي اسـپيرمن کمتـر از ٠/٠١ است در نتيجه با اطمينان ٩٩ درصد بين افزايش گرايش دختران به تحصيلات دانشـگاهي و کارکردهاي فرهنگي دانشگاه رابطه معناداري وجود دارد.