خلاصة:
هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل ساختاری برای پیش بینی پیشرفت تحصیلی بر اساس اشتیاق تحصیلی، اشتیاق به مدرسه و احساس تعلق دانش آموزان به مدرسه با واسطه گری انگیزش پیشرفت تحصیلی انجام شد. مواد و روش ها: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود که در قالب مدل تحلیل مسیر انجام شد. جامعه آماری پژوهش را دانش آموزان پسر مقطع دوم متوسطه مناطق 2 و 5 شهرستان تهران تشکیل داد. برای تعیین حجم نمونه از اصول تعیین حجم نمونه در مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد و تعداد 604 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند که گزینش آنها با استفاده از روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای صورت گرفت. جمع آوری داده ها براساس پرسشنامه های انگیزش پیشرفت، پرسشنامه اشتیاق تحصیلی، پرسشنامه اشتیاق به مدرسه، پرسشنامه احساس تعلق دانش آموزان به مدرسه و معدل کل درسی دانش آموزان صورت گرفت که ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه ها به ترتیب 83/0، 80/0، 72/0 و 86/0 به دست آمد و روایی صوری و محتوایی آنها با استفاده از نظر متخصصان تایید شد. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک دو نرم افزار SPSS و AMOS صورت پذیرفت. یافتهها: نتایج تحلیل مسیر نشان داد که مدل پژوهش در کل به صورت قابل قبول و عالی با داده های جمع آوری شده برازش دارد و مدل مفهومی تحقیق تایید شد. بر اساس نتایج به دست آمده همه ضرایب مستقیم و کل بین متغیرهای مستقل با انگیزش پیشرفت تحصیلی در مدل از نظر آماری معنادار هستند و پنج ضریب مسیر اصلی بین متغیر های موجود در مدل در سطح 05/0 معنادار هستند نتیجهگیری: یافته های به دست آمده نشان داد که ضریب مسیر بین اشتیاق تحصیلی و اشتیاق به مدرسه با پیشرفت تحصیلی در مدل از لحاظ آماری معنادار نیست اما در خارج از مدل ضرایب مسیر بین اشتیاق تحصیلی و اشتیاق به مدرسه با پیشرفت تحصیلی معنادار است.
Purpose: The aim of this study was to develop a structural model for predicting academic achievement based on academic motivation, school enthusiasm and students' sense of belonging to the school mediated by academic achievement motivation.
Methods and Materials: The method of this study was descriptive-correlational which was performed in the form of path analysis model. The statistical population of the study consisted of male high school students in districts 2 and 5 of Tehran. To determine the sample size, the principles of determining the sample size in structural equation modeling were used and 604 people were selected as the sample, which were selected using multi-stage cluster random sampling method. Data were collected based on progress motivation questionnaire, academic motivation questionnaire, school motivation questionnaire, students 'sense of belonging to school and students' total grade point average. Cronbach's alpha coefficient of the questionnaires were 0.83, 0.80, respectively. 0.72 and 0.86 were obtained and their face and content validity were confirmed using the opinion of experts. Data analysis was performed using SPSS and AMOS software.
Findings: The results of path analysis showed that the research model fits the collected data in an acceptable and excellent way and the conceptual model of the research was approved. Based on the results, all direct and total coefficients between the independent variables with the motivation of academic achievement in the model are statistically significant and the five main path coefficients between the variables in the model are at the level of 0.05.
Conclusion: The findings showed that the path coefficient between academic motivation and school motivation with academic achievement is not statistically significant in the model, but outside the model, the path coefficients between academic motivation and school motivation with academic achievement are significant.