خلاصة:
دنیاگیری کرونا نشان داد هرچهقدر کشوری در زمینۀ توسعه حرفهای معلمان در طی سالیان گذشته ضعیف عمل کرده باشد، در این وضعیت نظام آموزشوپرورش آن کشور دچار تسلسل و مشکلات فراوان میشود. پژوهش حاضر، به منظور رفع مشکل توسعۀحرفهای معلمان مدرسۀ خیام شهرستان شهرضا در دوران دنیاگیری کرونا صورت گرفته است. در این مطالعه، به بررسی توسعۀ حرفهای معلمان دبستان خیام در سال تحصیلی 1400_1399 پرداخته شد و هدف، ارتقای توسعۀ حرفهای معلمان این مدرسه بود. پژوهش حاضر، به روش ترکیبی (کمی و کیفی) انجام شد. در بخش کیفی پژوهش از تکنیک اقدامپژوهی استفاده شد. جامعۀ آماری پژوهش کنونی تمام معلمان مدرسۀ خیام (13 نفر) است که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. این پژوهش از حیث هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش اجرا، توصیفی_تحلیلی و پیمایشی است و جمعآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه محققساخته انجام شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات در بخش کمی با استفاده از نرمافزار SPSS26 انجام شد. پایایی سوالات پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ برای کل سوالات پرسشنامه معادل 80/0 محاسبه شد. روایی محتوایی سوالات پرسشنامه توسط متخصصان پژوهشی مشخص شد. طبق یافتههای بدست آمده، نتیجه گرفته شد که اجرای راهکارهای به کار رفته موثر بوده و پس از مقایسۀ سوالات پیشآزمون و پسآزمون، میتوان دریافت که راهحلهای اجرا شده بسیار موثر بودهاند و تفاوت معناداری در سطح 0001/0>P در پاسخ به سوالات پسآزمون و پیشآزمون وجود دارد که فرضیۀ پژوهشگر تایید میگردد.
The Pandemic of Covid-19 Virus has shown that the weaker a country has been in developing its teachers’ profession development over the past years, the more likely it is that the country's education system will run into a series of problems. The present study was conducted to solve the problem of professional development of teachers of Khayam school in Shahreza during the recent Corona Pandemic. In this study, the professional development of Khayam primary school teachers in the academic year 1399-1400 was studied and the aim was to promote the professional development of teachers in this school. The present study is a mixed-method research. In the qualitative part of the research, the action research technique was used. The statistical population of the present study consisted of all teachers of Khayam school (N=13) who were selected by purposive sampling. This study is an applied research in terms of purpose and a descriptive-analytical and survey research concerning its nature and method of implementation. Data were collected through a researcher-made questionnaire. Quantitative data analysis was done using SPSS software (version 26). The reliability of the questionnaire was calculated through Cronbach's alpha which turned out to be 0.804. The content validity of the questionnaire was determined via some experts’ review. Based on the findings, it was concluded that; the implementation of the specified solutions was effective and after comparing the pre-test and post-test results, it can be seen that the implemented solutions were very effective (P<0.0001). Therefore, the researcher's hypothesis was confirms.
ملخص الجهاز:
چگونه توانستیم توسعه حرفهای معلمان را در دوران دنیاگیری بیماری کرونا ارتقا دهیم: اقدامپژوهی معلمان دبستان خیام شهرستان شهرضا راضیه محمدزمانی1 و علی رهایی2* How We Managed to Improve the Professional Development of the Teachers in COVID-19 Pandemic: An Action Research in Khayam Primary School in Shahreza Town Raziyeh Mohamadzamani1 and Ali Rahaei2* تاریخ دریافت: 02/05/1400 چکيده دنیاگیری کرونا نشان داد هرچهقدر کشوری در زمینۀ توسعه حرفهای معلمان در طی سالیان گذشته ضعیف عمل کرده باشد، در این وضعیت نظام آموزشوپرورش آن کشور دچار تسلسل و مشکلات فراوان میشود.
در اهمیت توسعۀ حرفهای معلمان میتوان گفت که معلمان در فعالیت توسعۀ حرفهای، اطلاعات و علم خود را غنی میکنند و با همکاران، دانش و اکتشاف جدید انجام داده و تغییراتی را ایجاد میکنند و یافتههای خود را به جامعۀ مدرسه ارائه میدهند و این به مسئولیت و اعتماد به نفس معلمان میافزاید، که با سطح آمادگی و تحمل و نوآوریهای متنوع آنها در ارتباط است و در نتیجه به بهبود عملکرد معلمان و به یادگیری دانشآموزان و پیشرفت حرفهای خودشان کمک میکند و باعث توانمندسازی معلمان برای بهبود شیوههای تدریس میشود (هاسن 1 ، 2016: 11).
باب، برکیلمانس، 4 bbels"/>bbels"/> (2005: 167) ضمن پژوهشی با عنوان کیفیت الزامات برای معلمان به این نتیجه رسیدند که پنج عامل دانش تخصصی، ارتباطات، سازماندهی، پداگوژی و صلاحیت رفتاری جزء عوامل مؤثر بر رشد حرفه 5 " Stronge"/>" Stronge"/>(2002: 18) توسعۀ حرفهای معلمان را در سه بخش دانش، مهارت و نگرش خلا Kyndt, Gijbels, Grosemans & Donche Van Driel & Berry Huntly Bob, Brekelmans, Korthagen & Wubbels Stronge همچنین اهمیت و لزوم توسعۀحرفهای معلمان، به دلیل چالشها و افزایش انتظارات مردم از کیفیت آموزش است که متأسفانه هنوز بسیاری از مراکز آموزشی از پایین بودن کیفیت رنج میبرند.