خلاصة:
امروزه استفاده از ابزارهای دیجیتال بین مردم امری بسیار عادی شده است و تقریباًً همگان به نوعی از این ابزارها استفاده میکنند.این مسئله دو روی یک سکه را برای طراحان موزههای علم نمایش میدهد. استفاده از ابزارهای دیجیتال، میتواند فرصت بینظیری برای ما ایجاد کند و امکان استفاده از جلوه بصری ویژه و امکانات بیانتهای دیجیتالی را ارائه دهد. اما روی دیگر سکه این است که ابزارهای دیجیتال به واسطه حضور بیش از حد نزد مخاطبان به امری بسیار عادی بدل شده است و این امر میتواند به بیانگیزگی مخاطبان در موزه علم منجر شود و به افت کارکرد موزه علم بیانجامد.
برای استفاده از مزایای یک ابزار دیجیتال و رفع مشکلات آن، راهکارهایی وجود دارد که در طراحی یک موزه علم و ابزارهای دیجیتال آن میتوان از آنها استفاده کرد. در متن حاضر راهکارهای طراحی ابزارهای دیجیتال در یک موزه علم مورد بررسی قرارگرفته و در نهایت نمونهای از این ابزارهای طراحی شده بر اساس راهکارهای فوق به عنوان نمونه موردی معرفی میشود.
Nowadays, it is very common to use digital tools in daily activities especially young people benefit from it so much. This issue has two aspects for the designers of museum facilities. Digital tools are very attractive because of their fascinating motion pictures and especially visual effects. The digital tools make unlimited opportunities for us as designers of science centers/museums to show the audiences the invisible aspects of the nature or an industry (for example inside an atom or an atomic reactor and so on). But this is the good side of digital tools, on the other side frequent use of these facilities at homes can lead to lack of interest in audiences to visit these science centers and hence decreases the function of science centers/museums. In this paper, some basic rules for designing a digital tool for science centers/museums have been investigated and then as a case study a mechatronic tool is designed for a science center.
ملخص الجهاز:
چرا استفاده از ابزارهاي ديجيتالي در موزه ها و مراکز علم مفيد است ؟ شايد نخستين دليل همان اقبال عمومي به ابزارهاي ديجيتال در ميان مخاطبان بالقوه گوشي هاي هوشمند و تبلت ها باشد که پيش از اين و در بخش مقدمه به آن اشاره شد.
Jahreie ,Hans Christian Arnseth, Ingeborg Krange ,Ole Smørdal &Anders Kluge ,2011:10) توانايي ابزارهاي ديجيتال در تصويرسازي و بازنمايي واقعيت ها به شکلي ملموس از ديگر مزاياي استفاده از امکانات ديجيتال در موزه ها و مراکز علم است .
به عبارتي وقتي به طراحي يک ابزار ديجيتال براي يک موزه مي پردازيم ، بايد مراقب اين موضوع ِ ِ باشيم که ابزارهاي موزه اي بايستي ارزش افزوده اي به مراتب بيشتر از آن چيزي داشته باشند که مخاطبان ما در خانه و روي لپ تاپ ها، تبلت ها و يا گوشي هاي هوشمند خود تجربه مي کنند.
1. Computer Motion ويژگي هاي ابزار ديجيتال براي استفاده در موزه ها و مراکز علم بر اساس موارد فوق و نيز کدهاي ديگري که به جذابيت ابزار در يک مرکز يا موزه علم مي انجامد، ِ مي توان براي طراحي يک ابزار علمي مجموعه اي از شناسه ها را کنار هم قرار داد تا بر اساس اين شناسه ها کار طراحي ابزار انجام شود و علاوه بر انتقال کامل مفاهيم ، جذابيت حداکثري را از ابزار انتظار داشت .
٥- فعاليت فيزيکي بالاترين درجه جذابيت و مطلوبيت براي طراح ابزار، مخاطب و موزه دار در يک موزه علمي و يا مرکز ِ علم آن است که مخاطب به شکل فيزيکي با ابزارهاي موجود درگير شود و بتواند علاوه بر حواس خود ِ از قدرت لامسه و حرکت فيزيکي خود نيز استفاده کند.
(2013) facts on the video games industry- Aug 28 2014- (statista) http://www.