خلاصة:
با اینکه یک کتاب چاپی امروزی بسیار شبیه کتابهایی به نظر می رسد که دهه ها پیش خریده می شدند، طوفانی از تغییرات بر کل بازار و بازیگران آن تاثیر گذاشته است. کسب و کارها بیش از پیش تحت تاثیر نیروهای تغییری مانند جهانی سازی، ادغام صنایع و البته فناوری قرار می گیرند و سالهاست که تازه واردی به نام تجارت الکترونیک تقریبا در تمام بازارهای جهان هنرنمایی می کند. در این میان برخی صنایع ستی همچون خرده فروشی کتاب نیز تحت تاثیر تغییر رفتارهای خرید مشتریان که نه تنها انتظار کیفیت بالاتر بلکه خدمات مبتنی بر پاسخگویی نیز دارند، قرار گرفته اند. در این پژوهش ابتدا به معرفی و ذکر تاریخچه صنعت کتاب در سطح بین الملل پرداخته شده و در ادامه بررسی خواهد شد که چگونه فناوری اطلاعات بر نشر و توزیع کتاب تاثیر می گذارد و همچنین در مورد تفاوتهای مدل کسب و کار الکترونیکی در مقایسه با شیوه ی سنتی آن بحث خواهد شد. بعلاوه به تغییرات درآمدی در مدل سنتی و دیجیتال پرداخته می شود. در این میان کسب و کار پیشنهادی برای این پژوهش، در صنعت بین المللی آمازون و در بازار داخلی طاقچه است. لذا به معرفی شرکت ها و مدل و محیط کسب و کارشان، بررسی عوامل موفقیت و شکست آنها و در نهایت مقایسه کسب و کارهای انتخابی و پیشنهاداتی برای گسترش ایده کسب و کار و آینده این صنعت به ویژه با توجه به تاثیر فناوری پرداخته خواهد شد.
Although a printed book today looks very much like a book bought decades ago, a storm of change has affected the entire market and its actors. Businesses are increasingly affected by changing forces such as globalization, industrial integration and, of course, technology, and for years a newcomer called e-commerce has been performing in almost every market in the world. Meanwhile, some industries such as book retail have also been affected by changing customer buying behaviors that expect not only higher quality but also responsive services. This study first introduces and mentions the history of the book industry at the international level and then examines how information technology affects the publication and distribution of books, as well as the differences between the e-business models compared to the traditional method will be discussed. In addition, income changes in the traditional and digital model are discussed. The proposed business for this research is Amazon in the international industry and Taghche in the domestic market. Therefore, companies will be introduced and their business model and environment, their success and failure factors will be examined, and finally, selected businesses will be compared and suggestions will be made to expand the business idea and the future of this industry, especially considering the impact of technology.
ملخص الجهاز:
نقش فناوري اطلاعات در تکامل صنعت جهاني فروش کتاب و رهيافت هاي آن براي ارتقاء کسب وکارهاي کتابفروشي آنلاين ايراني (مطالعه تطبيقي آمازون و طاقچه ) 2 سيده سمانه سيدي ١, ابوالفضل درودي DOI: 10.
E-commerce ١- مقدمه ظهور محتواي ديجيتال ، صنايع و مؤسساتي را که طي دهه ها از شيوه ها و سياست هاي نسبتا پايدار کسب وکار استفاده کرده اند، دچار تغيير کرده است که در اين ميان ، شرکت هاي توليدکننده و پخش کننده فيلم و ناشران کتاب تحت تأثير تغييرات چشمگيري قرار گرفته - اند.
اپراتورهاي کتابفروشي به تدريج پايگاه هاي فروش فيزيکي خود را کاهش داده و به يک مدل کسب وکار چند-کاناله متصل شده اند تا جايگزين تغييرات خريد مصرف کننده و روي آوردن به سمت کتاب الکترونيکي شوند.
آمازون يک فروشگاه خرده فروشي آنلاين ، بدون هيچ گونه حضور فيزيکي است و مدل کسب وکار الکترونيکي آن ميتواند نمونه خوبي براي کتابفروشيهاي آنلاين و ساير کسب وکارهاي مشابه در کشور ما باشد، چرا که فروش کتاب ها اکنون بيش از هر زمان ديگري توسط کسب وکارهاي کوچک انجام ميشود.
خرده - فروشان کتاب سنتي در حال حاضر با يک سوال مهم براي ماندن در اين بازار رقابتي مواجه هستند: آيا بايد محصولات مان را در فضاي آنلاين نيز ارائه کنيم ؟ ٤- صنعت فروش کتاب در ايران در ايران هم چند سالي است که برخي از مجموعه هاي دولتي يا خصوصي کار خود را در عرصه کتاب هاي الکترونيک آغاز کرده اند و به دنبال ايجاد اين تغيير بزرگ در ايران نيز هستند.