خلاصة:
با گذر زمان، مفهوم اخلاق تجاری و پاسخگویی زیست محیطی شرکتها، رواج پیدا کردن۱۹۸۰ به بعد، تمایل عمومی به تایید مسئولیتپذیری اجتماعی گستردهتر شد (برخی از سهیم در این تمایل، رسواییهای شرکتی و سرشت جهانی روزافزون فعالیتهای شرکتی بود). اتکا به دستورالعملها، استانداردها و رهنمودهای کسب و کار، ضروری ولی ناکافی خواهند شد. شرکتها، بر اساس میزان نوآوری در محصولات و فرآیندها در راستای را مسائل اجتماعی و زیست محیطی، مورد داوری قرار میگیرند.
نمونه آماری مشتمل بر استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و با کاربست جدول مورگان از 197 شرکت فعال تولید کننده در بورس تهران، 176 مورد انتخاب شد و در هر کدام از 4 نفر از معاونین خواسته شد تا به سوالات پرسشنامه پاسخ دهند. بعد از تکمیل پرسشنامههای مذبور با روش رگرسیون چند متغیره در نرمافزار spss نتایج تحلیل گردید. نتایج تحقیق حاکی از این است که ابعاد ایدئولوژیهای اخلاقی مسئولیت پذیری اجتماعی؛ بعد حفظ محیط زیست، بعد راهبردی شرکت بر نرخ بازده دارایی تاثیر معنادار دارد.
Over time, the concept of business ethics and corporate environmental accountability became widespread in the 0981s, and the general tendency to assert social responsibility became more widespread (some contributing to this tendency, corporate scandals, and the growing global nature of corporate activity). Relying on business guidelines, standards, and guidelines will be necessary but insufficient. Companies are judged on the basis of the degree of innovation in products and processes in line with social and environmental issues. A statistical sample consisting of using simple random sampling method and using Morgan table from 07 active manufacturing companies in Tehran Stock Exchange, 076 cases were selected and in each of the 4 deputies were asked to answer the questionnaire questions. After completing the mentioned questionnaires by multivariate regression method in SPSS software, the results were analyzed. The results indicate that the dimensions of ethical ideologies of social responsibility; Environmental dimension, the strategic dimension of the company has a significant impact on the rate of return on assets.
ملخص الجهاز:
حسن و حبيب ٧(٢٠١٧) در مطالعه اي با عنوان بررسي رابطه بين چرخه عمر شرکت ، منابع مالي سازماني و مسئوليت اجتماعي شرکتي و نمونه متعلق به دوره مالي ١٩٩١ تا ٢٠١٣، رابطه بين چرخه عمر شـرکت و مسـئوليت اجتمـاعي 4-Orhan et al 5 -Zhang et al 6-Nguyen سال چهارم ، شماره سوم ، پياپي پانزدهم ، پاييز ١٤٠٠ شرکت را مورد بررسي قرار داده است .
٠٥ ميباشد بنابراين نتيجه ميگيريم که در شرکت هاي توليد مواد غذايي که مورد نمونه گيري واقع شده اند، يافته هاي تحقيق مبين آن است که بين بعد توجه به محيط زيست به عنوان يکي از ابعاد مسئوليت پذيري اجتماعي و عملکرد مالي رابطه معناداري و مثبت وجود دارد و اين دو عامل مستقل از هم نيستند.
به تصویر صفحه رجوع شود نمودار (٢) نمودار پراکندگي فرضيه فرعي اول نمودار (٢) نمودار پراکندگي ترسيم شده نشان ميدهد اگر چه نقاط داري پراکندگي بسيار زيادي ميباشند اما تراکم آن ها در اطراف خط برازش به وضوح مشاهده ميشود، لذا وجود رابطۀ معنادار و مثبت بين اين دو متغير به وضوح مشاهده ميشود بنابراين بعد محيط زيست از ابعاد مسئوليت پذيري اجتماعي رابطه اي مثبت با عملکرد مالي شرکت در شرکت هاي توليد مواد غذايي ندارد و اين عوامل مستقل از هم نميباشند.
بر اساس دومين فرضيه فرعي تحقيق به بررسي رابطه بين بعد راهبرديِ ايدئولوژيهاي اخلاقي مسئوليت پذيري اجتماعي شرکت ها و عملکرد مالي پرداخته شده است .