خلاصة:
از آنجا که دنیای کسب و کارو صنعت با تحولات و دگرگونیهای متعددی همچون جهانی شدن، برون سپاری و ایجاد ایتلافهای استراتژیک مواجه است، مدیریت ریسک در فعالیتهای سازمانها اعم از تجاری و غیر انتفاعی اهمیت روزافزونی یافته است. شناسایی و مدیریت ریسک یکی از رویکردهای جدید است که برای تقویت و ارتقای اثربخشی سازمانها مورد استفاده قرار می گیرد. به طورکلی، ریسک با مفهوم احتمال متحمل زیان و یا عدم اطمینان شناخته می شود که انواع مختلف و طبقه بندیهای متنوع دارد. یکی از این طبقهبندیها ریسک سوداگرانه و ریسک خطرناک است. تمامی اشکال ریسک شامل عناصر مشترکی چون محتوا، فعالیت، شرایط و پیامدها هستند. طبقه بندی دیگر ریسک استراتژیک و ریسک عملیاتی است. مدیریت ریسک به مفهوم سنجش ریسک و سپس اتخاذ راهبردهایی برای مدیریت ریسک دلالت دارد. انواع ریسک ها برحسب احتمال وقوع و تاثیر آنها قابل تقسیم است که نتیجه آن پورتفوی ریسک و اعمال استراتژیهای مناسب (انتقال، اجتناب، کاهش و پذیرش) است.
As the business and industrial world undergoes many changes and transformations such as globalization, outsourcing and the formation of strategic alliances, risk management has become increasingly important in the activities of organizations, both commercial and non-profit. Risk identification and management is one of the new approaches that is used to strengthen and improve the effectiveness of organizations. In general, risk is known as the concept of probability of loss or uncertainty, which has different types and classifications. One of these classifications is speculative risk and risky risk. All forms of risk include common elements such as content, activity, conditions and consequences. Another classification is strategic risk and operational risk. Risk management refers to the concept of measuring risk and then adopting strategies for risk management. The types of risks can be divided according to their probability of occurrence and impact, which results in a risk portfolio and the implementation of appropriate strategies (transfer, avoidance, reduction and acceptance).
ملخص الجهاز:
بررسی استراتژیهای مدیریت ریسک و تأثیر آن بر ارتقا اثر بخشی سازمانها سید امید مسلمی امریی *1 تاریخ دریافت: 01/08/1400 تاریخ چاپ: 26/08/1400 چکیده از آنجا که دنیای کسب و کارو صنعت با تحولات و دگرگونیهای متعددی همچون جهانی شدن، برون سپاری و ایجاد ائتلافهای استراتژیک مواجه است، مدیریت ریسک در فعالیتهای سازمانها اعم از تجاری و غیر انتفاعی اهمیت روزافزونی یافته است.
عناصر اصلی ریسک تمامی اشکال ریسک، چه آنها بهعنوان ریسک سوداگرانه طبقه بندی شده باشند، چه بهعنوان ریسک خطرناک، شامل عناصر مشترکی هستند که شامل چهار عنصر ذیل است: 1- محتوا 2 – فعالیت 3 – شرایط 4 – پیامدها محتوا یعنی زمینه، وضعیت، یا محیطی که ریسک در آن منظور شده و مشخص کننده فعالیتها و شرایط مرتبط با آن وضعیت است.
تعریف دیگری از ریسک عملیاتی نیز موجود است: ریسک عملیاتی، یعنی امکان بالقوه عدم توفیق در دسترسی به اهداف مأموریت.
استراتژیهای مدیریت ریسک وقتی که ریسکها شناسایی و ارزیابی شدند، تمامی تکنیکهای اداره ریسک در یک یا چند طبقه از چهار طبقه اصلی قرار می گیرند: - انتقال - اجتناب - پذیرش (یا نگهداری) -کاهش (یا تسکین) استفاده مطلوب از این استراتژیها شاید امکان پذیر نباشد.
استراتژی اجتناب بهنظر می رسد راه حلی برای تمامی ریسکهاست، ولی اجتناب از ریسک همچنین به معنی زیاندهی در مورد سودآوریهای بالقوه ای است که امکان دارد بهواسطه پذیرش آن ریسک حاصل شود.
11-Samad-Khan, Ali, "Modern Operational Risk Management," Emphasis (2008/2) 12- Mignola, G.
(2007), Statistical Approach to Operational Risk Management.