خلاصة:
این پژوهش با هدف بررسی شیوه های تعامل بخش نظارت بانک مرکزی با واحدهای حسابرسی
و بازرسی داخلی بانک ها و ارزیابی تاثیر آن بر کارایی و اثربخشی نظارت بانکی به انجام رسید. این
تحقیق از لحاظ هدف کاربردی» و از لحاظ رویکرد توصیفی- پیمایشی می باشد. در این تحقیق» کلیه
مدیران آرشد شعب سرپرستی بانکها در تهران به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شدند که تعداد آنها
150 نفر بود. بر اساس جدول کرجسی و مورگان، برای جامعه ای با این حجم» به حداقل ۱۰۸ نمونه
آماری نیاز بود. در این تحقیق. از روش نمونه برداری تصادفی ساده برای آنتخاب نمونههای آماری
استفاده شد. ابزار اصلی مورد استفاده در این تحقیق, پرسشنامهای برگرفته از نظرات خبرگان بود که ۲۲
گویه را در خود جای می داد. در ین پرسشنامهء پاسخ ها بر اساس طیف پنج نقطه ای لیکرت (از کاملا
مخالفم تا کاملا موافقم) طراحی شدند. روایی و پایایی این پرسشنامه به روشهای مختلف مورد آرزیابی و
تایید قرار گرفت. بعد از توزیع و جمعآوری پرسشنامهها و استخراج دادههاء انجام تجزیه و تحلیلهای
توصیفی و استنباطی از طریق نرمافزارهای SPSS و LISREL در دستور کار قرار گرفت. در این فرآینده
آنالیزهای توصیفی در خصوص متغیرهای تحقیق» آزمون کی.ام.او» آزمون کولموگراف-اسمیرنوف» تحلیل
عاملی تاییدی و تحلیل مسیر به انجام رسید. سرانجام نتایج تحقیق نشان داد که تعامل بخش نظارت
بانک مرکزی با واحدهای حسابرسی داخلی بانکها تاثیر مثبت قوی و معنادار بر کارایی و اثربخشی
نظارت بانکی دارد.
The aim of this study was to investigate the interactions of the
central bank supervision department with the audit and internal
inspection units of banks and to evaluate its impact on the efficiency
and effectiveness of banking supervision. This research is applied in
terms of purpose, and in terms of descriptive-survey approach. In this
study, all senior managers of bank branches in Tehran were
considered as a statistical population of 150 people. According to
Krejcie and Morgan's table, a society of this size required at least 108
statistical samples. In this study, simple random sampling method was
used to select statistical samples. The main tool used in this study was
a questionnaire based on experts' opinions which contained 22 items.
In this questionnaire, the answers were designed based on a five-point
Likert scale (from strongly disagree to strongly agree). The validity
and reliability of this questionnaire were evaluated and confirmed in
different ways. After distributing and collecting questionnaires and
extracting data, descriptive and inferential analyzes through SPSS and
LISREL software were on the agenda. In this process, descriptive
analyzes were performed on the research variables, KMO test,
Kolmograph-Smirnov test, confirmatory factor analysis and path
analysis. Finally, the results showed that the interaction of the central
bank supervision department with the internal audit units of banks has
a strong and significant positive effect on the efficiency and
effectiveness of banking supervision.