خلاصة:
زمینه: اولین بعد برای رعایت عمل اخلاقی، حساسیت اخلاقی است. اندیشه و رفتار اخلاقی فرد در ارتباط های اجتماعی خود با دیگر انسان هایی که با او سروکار دارند در این قلمرو می گنجد. این تحقیق به بررسی عوامل پیش بینی کننده حساسیت اخلاقی در معلمان پرداخته است.
روش: این پژوهش به روش توصیفی از نوع همبستگی در جامعه آماری معلمان ابتدایی شهر سنندج انجام شد. نمونه پژوهش ۲۸۵ نفر (۲۰۶ زن و ۷۹ مرد) بود که به روش نمونه گیری طبقه ای-نسبتی انتخاب شد. داده ها با استفاده از یک پرسشنامه در سه مقیاس حساسیت اخلاقی، بهزیستی روان شناختی و معنای زندگی جمع آوری شد. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های رگرسیون چند متغیره انجام گرفت.
یافته ها: یافته ها نشان داد که متغیر های معنای زندگی و بهزیستی، حساسیت اخلاقی را پیش بینی می کنند و در میان مولفه های معنای زندگی و بهزیستی روان شناختی، مولفه جستجوی معنا، خویشتن پذیری، استقلال و تسلط بر محیط رابطه معنی دار با حساسیت اخلاقی دارند.
نتیجه گیری: در فرایند گزینش و استخدام معلمان باید متغیرهای بهزیستی روان شناختی و معنای زندگی و حساسیت اخلاقی مدنظر قرار گیرد و همچنین در دوره های ضمن خدمت به تقویت و توسعه این متغیرها پرداخته شود.
خلاصة: (مترجم بواسطة الذكاء الاصطناعي)
المجال: البعد الاول لمراعاه السلوک الاخلاقی هو الحساسیه الاخلاقیه. تقع افکار وسلوکیات الفرد الاخلاقیه فی نطاق تفاعلاته الاجتماعیه مع الاخرین الذین یتعامل معهم. هذه الدراسه تستعرض العوامل التی تتنبا بالحساسیه الاخلاقیه لدی المعلمین.
الطریقه: اجریت هذه الدراسه الوصفیه ذات الطبیعه الارتباطیه علی المجتمع الاحصايی لمعلمی المرحله الابتدايیه فی مدینه سنندج. تکونت عینه الدراسه من 285 شخصا (206 نساء و79 رجلا) تم اختیارهم بواسطه طریقه العینه الطبقیه-النسبیه. تم جمع البیانات باستخدام استبیان یحتوی علی ثلاثه مقاییس هی الحساسیه الاخلاقیه، الرفاهیه النفسیه ومعنی الحیاه. تم تحلیل البیانات باستخدام اختبارات الانحدار المتعدد.
النتايج: اظهرت النتايج ان متغیرات معنی الحیاه والرفاهیه تتنبا بالحساسیه الاخلاقیه، ومن بین مکونات معنی الحیاه والرفاهیه النفسیه، کانت مکونات البحث عن المعنی، قبول الذات، الاستقلالیه والسیطره علی البیيه لها علاقه ذات دلاله بالحساسیه الاخلاقیه.
الاستنتاج: فی عملیه اختیار وتوظیف المعلمین، یجب مراعاه متغیرات الرفاهیه النفسیه ومعنی الحیاه والحساسیه الاخلاقیه، وکذلک یجب تعزیز وتطویر هذه المتغیرات فی دورات التدریب اثناء الخدمه.
خلاصة:
Background
Moral sensitivity is the first component of doing an ethical action. In fact, moral behavior of people in the context of social communications generally underlies in the realm of moral sensitivity. This research examines the predictors of moral sensitivity in teachers.
Method
This research was a descriptive-correlational study in the population of elementary school teachers in Sanandaj city. The sample consisted of 285 people (206 women and 79 men) selected by stratified-stratified sampling. Data were collected using a questionnaire in three dimensions: moral sensitivity, psychological well-being and meaning of life. Data analysis was performed using multivariate regression tests.
Results
The findings showed that variables of meaning of life and psychological well-being could predict moral sensitivity. Among components of the meaning of life and psychological well-being, the components of meaning search, self-acceptance, independence and environmental mastery have a significant relationship with moral sensitivity. Environmental mastery had the highest predictive power and the component of independence was the weakest predictor.
Conclusion
In the process of selection and recruitment of teachers, the variables of psychological well-being and meaning of life and moral sensitivity should be considered, also in in-service training courses these variables should be strengthened and developed.